Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením:
videosnímek a výsledky zkušebního provozu
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky.
Zkušební elektrobus (viz foto) je vlastnictvím
Fraunhofer IVI. Nejedná se o sériový dopravní prostředek určený
primárně k pravidelné přepravě cestujících, ale spíše o „pojízdnou
laboratoř“. Jeho základem byl 12m dvoudveřový sériový hybridní autobus
od německého výrobce Göppel Bus GmbH s elektrovýzbrojí Vossloh Kieppe.
Ve spolupráci Fraunhofer IVI a Göppel Bus byl přebudován na plně
bateriový pohon. K němu používá tři lithium-iontové trakční baterie o
celkové kapacitě 86 kWh. Autobus je vybaven přídavným naftovým topením.
Autobus Göppel Bus go4city12 ve standardní výbavě má
obsaditelnost až 85 cestujících (stojících a sedících). Přepravní
kapacitu plně elektrické verze výrobce ani provozovatel neudávají. Z
videoprezentace je však zřejmé, že trakční baterie jsou umístěny na
střeše a nijak výrazně neomezují obsaditelnost ani vnitřní prostor
elektrobusu. 
Pro projekt EDDA-Bus (electromobility demonstration,
docking application for buses, tedy demonstrace elektromobility,
staniční aplikace pro autobusy) vyvinula německá firma M&P
motion control & power electronics GmbH dvě dobíjecí stanice se
dvěma režimy dobíjení:
• tzv. rychlodobíjení
výkonem do 250 kW,
• tzv. pulsní dobíjení s
vřazeným superkapacitorem o kapacitě 2,6 kWh (na vyžádání též 4,0 kWh)
výkonem 600 kW (na vyžádání až do 700 kW).
V obou případech lze nabíjecí stanici připojit k
nízkonapěťovému střídavému rozvodu 400 V AC. U rychlodobíjení je
možnost připojení také k rozvodné síti 10/20 kV AC nebo k trakčnímu
napájení 675 – 1000 V DC. Výstupní napětí se v obou případech pohybuje
v rozmezí 0 – 750 V DC. Energetická účinnost rychlodobíjení přesahuje
95 %, u pulsního dobíjení je to 92 %.
Jako koncové zařízení byla použita vozidlová konzole od
německé firmy Schunk Bahn- und Industrietechnik GmbH (viz
foto), na jejímž vývoji spolupracoval také Fraunhofer IVI.
Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a
informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a
proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s.
Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s
podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm.
Přesná poloha vozidla vůči dobíjecí stanice je zajištěna
pomocí bezdrátové komunikace vozidlo-infrastruktura.
Během zkušebního provozu na 14,4 km dlouhé lince č. 61
byl elektrobus dobíjen ve stanici a v depu oběma těmito způsoby.
Průběžné dobíjení trvalo 4,5 minut, čímž nebyl nijak narušen pravidelný
jízdné řád na lince. Provozně ekonomické výsledky testovacího provozu,
při němž elektrobus najezdil více než 9500 km, jsou následující:
• trakční spotřeba: 1,19
kWh/km,
• disponibilita vozidla
celkem: 81,6 %,
• disponibilita klíčových
testovaných technologií: 98,5 %,
• disponibilita dobíjecí
stanice: 99,4 %.
Oproti rutinnímu provozu elektrobusů SOR v Ostravě se
srovnatelnou přepravní kapacitou (viz případová studie v aktualizované
verzi naší studie „E-mobilita v MHD“)
tak vykazují
o něco větší spotřebu trakční energie a nepatrně nižší disponibilitu
vozidla.
Vývoj celého systému byl spolufinancován částkou 4,6
mil. € z rozpočtu Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum v
rámci projektu SEB – Schnellladesysteme für Elektrobusse im ÖPNV
(rychlonabíjecí systémy pro elektrobusy v MHD). Tento projekt zahrnuje
dva podprojekty: E-ÖPNV (development of a fully-electric city bus with
automated fast-charging stations, tedy vývoj plně elektrického
městského autobusu s automatickými rychlonabíjecími stanicemi) a již
zmíněný EDDA-Bus.
Ing. Jakub Slavík, MBA, Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Fraunhofer IVI
Schémata zapojení nabíjecích stanic zde
Schéma nabíjecí konzole Schunk zde
Schéma komunikace vozidlo-nabíjecí stanice zde
Videosnímek z provozu v Drážďanech zde
Další informace zde
Přečtěte si také:
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
10.2.2015 Projekt Slide In ve
švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy
pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015
V rámci přípravy aktualizované verze studie
„E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě.
Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
21.1.2015
V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel
městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s
výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku
deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská
zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této
série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva. 
15.12.2014
V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací
provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD.
Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na
konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město
plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového
parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána
přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním
pohonem na CNG. 
9.12.2014
Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014
Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní
komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|