Orknejské ostrovy mají smart grid i 100% bezemisní
elektrobus
5.6.2015 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží
Skotska, jsou zajímavé nejen díky své přírodě a historii, ale také z
pohledu elektroenergetiky. Jako jeden z mála regionů na světě jsou
čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jejich energetika má
prvky smart grid. A od konce května 2015 zde provozují elektrobus,
který díky této konstelaci vykazuje nulové emise nejen v místě, ale i v
měřítku „well-to-wheel“, tedy včetně vlastní výroby elektřiny.
Orknejské ostrovy představují souostroví celkem 70
ostrovů, z nich dvacet obydlených. Celkem zaujímají plochu 990 km2.
Většina z jeho 21 tisíc obyvatel je nicméně soustředěna na největším
ostrově Mainland o rozloze 523 km2. Pro zdejší počasí je
charakteristický téměř nepřetržitý vítr, jemuž vděčí ostrovy za
množství větrných elektráren s výrobou převyšující poptávku. Jestliže
poptávka po elektrické energii se zde pohybuje v rozmezí výkonu 8 – 32
MW, pak výroba elektřiny ve „velkých“ větrných elektrárnách dosahuje
výkonu 72 MW. K nim je třeba připočíst ještě tzv. mikrogeneraci z
malých, převážně obnovitelných zdrojů o souhrnném výkonu 5 MW. Se
skotskou pevninou (resp. Britskými ostrovy) jsou ostrovy propojeny 33kV
podmořským kabelem o maximálním přenášeném výkonu 40 MW. 
Efektivní integraci těchto obnovitelných zdrojů do
energetické sítě ostrovů, provozované společností Scottish and
Southern, a jejich export na skotskou pevninu řeší systém Active
Network Management (ANM) s prvky smart grid, vytvořený
společností Smarter Grid Solutions. ANM propojuje místní zdroje a
podmořské kabely. V reálném čase s odezvou méně než 1 sekundu
monitoruje a předvídá situaci v síti, podle potřeby reguluje výkon
větrných elektráren, a tak řídí celkovou stabilitu sítě. K té přispívá
i 0,5MWh vyrovnávací zásobník energie. Součástí ANM je také průběžné
monitorování poruchových stavů umožňující rychlou reakci směrem ke
stabilizaci sítě.
V této situaci se nabízí využití elektřiny i k pohonu
vozidel. Prvním v oblasti veřejné dopravy se stal elektrobus Optare
Solo SR, provozovaný společností Stagecoach na cca 10 km dlouhé
letištní lince v Kirkwallu. 
Elektrobus Optare Solo je 9,5m midibus o celkové
kapacitě 58 cestujících, z nich 37 sedících. Elektrický pohon je shodný
s ostatními elektrobusy Optare, o nichž jsme na našem portále již
psali, například v Yorku nebo v Londýně. Elektrobus je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric o
výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě sady
lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o celkové
kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC. Baterie
jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních
parametrů.
Nabíjení probíhá prostřednictvím zabudovaného nabíjecího
zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6
hodin (z nuly na plnou kapacitu). Možné je i zrychlené nabíjení pomocí
přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce dodává
jako volitelné a počítá se s ním od léta 2015 i na letištní lince pro
orknejské ostrovy.
Dojezd na jedno nabití baterií pro tuto linku je
předpokládán více než 110 km, což vystačí na pět obratů mezi
jednotlivými nabitími trakčních baterií v depu. Během nabíjení je
elektrobus na lince prozatím nahrazen dosavadním dieselovým autobusem. 
Celý projekt o rozpočtu téměř 230 tisíc liber (cca 8,7
mil. Kč) byl financován ze zdrojů skotské vlády, kombinací finančního
nástroje Scottish Green Bus a fondu Future Transport Low Carbon Vehicle
Fund.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto
© Smarter Grid Solutions a Optare
Další informace:
Systém ANM zde a také zde
Elektrobus Optare zde
Přečtěte
si také další související články z naší rubriky Obnovitelné zdroje:
14.5.2015 Na švédském ostrově Gotland v Baltském moři se od května
připravuje k realizaci projekt inteligentní distribuční sítě, smart
grid, speciálně
navrhovaný pro venkovské oblasti. Cílem řešení je integrovat v co
největší míře obnovitelné zdroje energie a minimalizovat náklady na
údržbu při současně zlepšené kvalitě dodávaného proudu. 
28.4.2015
Připravovaný projekt NordLink představuje první
přímé
propojení přenosových sítí mezi Norskem a Německem. Jeho délka dosáhne
623 km, což z něj činí nejdelší spojení HVDC v Evropě. Svému
zprovoznění se toto přenosové spojení významně přiblížilo v polovině
března 2015 
19.2.2015
Belgie, stejně jako další přímořské státy, rozvíjí
využití obnovitelných zdrojů energie především skrze mořské větrné
farmy. Významným přínosem pro tento rozvoj bude plynem izolovaný
rozvaděč (gas insulated swithcgear – GIS) a shuntovací zařízení, které,
jak byla začátkem února 2015 informována odborná veřejnost, dodá
operátorovi belgické přenosové sítě Elia společnost ABB. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
8.10.2014 Projekt Demo 1, součást evropského programu Grid4EU pro
vývoj systémů smart grid, dostal na konci
září 2014 významnou technickou podporu v podobě systému
automatizovaného řízení středněnapěťové energetické sítě od společnosti
ABB. Evropský program Grid4EU, financovaný ze 7. rámcového
programu EU pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace, je jedním z
nejvýznamnějších evropských demonstračních projektů 
5.8.2014
Jak byla v červenci 2014 informována odborná
veřejnost, systém „smart grid“
v kanadské priovincii Ontario získá nový zásobník energie. Bude jím
vodíková technologie typu „power-to-gas“ od Hydrogenics s PEM
elektrolyzérem o výkonu 2 MW, vybudovaná v torontské aglomeraci.
Zadavatelem je společnosti Independent Electricity System Operator
(IESO) – regulátor přenosové soustavy a zároveň operátor trhu s
elektřinou v Ontariu. 
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 
25.6.2014
Lyon Confluence je obytná čtvrť ve francouzském
Lyonu, vzniklá rekultivací bývalé průmyslové a dopravní zóny v
centrální části města na soutoku Rhóny a Saony. V této čtvrti probíhá
od konce roku 2011 Demonstrační projekt inteligentní obce Lyon
Confluence, realizovaný japonskou Organizací pro rozvoj nových
energetických a průmyslových technologií (NEDO) s podporou Ministerstva
hospodářství, obchodu a průmyslu. V červnu 2014 zaznamenal
tento projekt důležitý milník: 
24.2.2014
Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy
fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární
energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a
testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice
Grid je prověřit v provozní praxi
fungování systému smart grid
pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na
okamžitou poptávku 
11.2.2014
Podle finské legislativy o účtování a chytrém měření
z roku 2009 měly být do začátku roku 2014 instalovány chytré
elektroměry v 80 % všech domácností. To je velmi vysoký podíl ve
srovnání s evropským průměrem pohybujícím se kolem 22 %. V tomto
případě však realita legislativu ještě předběhla: Chytré elektroměry
jsou nyní instalovány v 98 % finských domácností. Ve finských
podmínkách je důvodem této expanze smart meteringu nejen ekologické
povědomí obyvatel, ale také snaha energetických společností co nejlépe
zabezpečit dodávku elektřiny i do těch nejodlehlejších oblastí země.


|