Londýn připravuje provoz dalších sedmi elektrobusů
Optare MetroCity
9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity
na lince 312
na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci
2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky,
dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila
provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně
elektrický. Pro tento účel nyní jedná s výrobcem, britskou společností
Optare Group Ltd., o dodávce dalších sedmi elektrobusů.
Autobus Optare MetroCity (viz foto) o délce 10 nebo 11 m
je dodáván s různými dieselovými pohony i jako plně elektrický. V 11m
provedení pro Londýn má kapacitu 29 sedících a 43 stojících cestujících.
V elektrické verzi je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero
emission“ electric o výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě
sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o
celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC.
Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním
základních parametrů.
Nabíjení probíhá buďto prostřednictvím zabudovaného
nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW
po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu) nebo zrychleným nabíjením
pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce
dodává jako volitelné, po dobu cca 2 hodin.
Dojezd na jedno nabití udává výrobce, v závislosti na
provozních parametrech, v rozmezí 110 – 150 km.
K osmi palivočlánkovým elektrickým autobusům tak v
Londýně přibyde park celkem devíti bateriových e-busů. Další
elektrobusy, resp. plug-in hybridní autobusy, budou v
Londýně testovány v rámci projektu ZeEUS. Spolu se stovkami
„tradičních“ diesel-hybridních autobusů, ale také s
metrem čítajícím přes 400 km tratí, lehkou automatickou železnicí
Docklands Light Railway a s povrchovou městskou a příměstskou železnicí na hlavních tratích tak
dále vytvářejí síť bezemisní městské dopravy, která je jedním ze
strategických cílů Londýna jakožto smart city. Důležitou roli v
jejím rozvoji by měly sehrát právě autobusy, které nyní v londýnské
aglomeraci přepraví ročně přes 2,4 miliardy cestujících, což je téměř o
70 % více než v roce 2000 a představuje to polovinu veškerého objemu
autobusové přepravy v Anglii.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde
Přečtěte si také:
10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
21.1.2015
V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel
městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s
výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku
deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská
zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této
série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. 
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva. 
15.12.2014
V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací
provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD.
Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na
konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město
plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového
parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána
přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním
pohonem na CNG. 
9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. 
26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku. 24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|