Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských
autobusů elektricky
30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. Vyplývá z nich mimo
jiné, že evropská města mají zájem zvýšit podíl elektrického pohonu u
autobusů v městské dopravě ze současných 1,2 % na více než 40 %. Nárůst
počtu elektrických autobusů předpokládá také zpráva německé konzultační
společnosti SCI Verkehr, zveřejněná v červenci 2015.
Projekt 3iBS byl zahájen v roce 2013. Je zaměřen na
výzkum v oblasti městských autobusových systémů, na rozvoj strategií
pro inovace v oblasti městských autobusů a na propagaci a šíření
poznatků a zkušeností v této oblasti.
Uvedený průzkum u 70 respondentů zahrnoval 63 měst z 24
evropských zemí s celkovým počtem více než 1 mld. obyvatel. V těchto
městech jsou v provozu parky autobusů MHD a trolejbusů v celkovém
součtu kolem 70 tisíc vozidel. Do průzkumu byla, vedle „starých“ zemí
EU zahrnuta také například Praha, Bratislava, Budapešť, Berlín nebo
Varšava.
Z hlediska pohonu je v současném stavu, podle očekávání,
nejvíce zastoupen naftový motor (79 %). Z „alternativních“ zdrojů
energie je nejrozšířenější bionafta (9,9 %) následovaná CNG (7 %).
Elektřina jako zdroj pohonu autobusů (tedy včetně trolejbusů) dnes činí
1,2 %. Tento údaj však není zcela přesný – elektřina se vyskytuje také
v rámci kategorie „ostatní pohony“, jejíž současný podíl činí 2,2 % a
která zahrnuje mj. palivočlánkové autobusy, rovněž využívající k pohonu
elektrickou energii. Nejmenší podíl z alternativních zdrojů energie má
dnes bioplyn – 0,6 %.
Sledovaná města mají ve výhledu masivní rozvoj
alternativních zdrojů energie pro autobusy, zejména pak elektřiny.
Jejich strategie směřují k více než 40% podílu elektřiny, následované
naftou, CNG, bionaftou a dále bioplynem a ostatními zdroji. Klasické
naftové motory by tedy co do podílu měly podle představ oslovených měst
hrát stále významnou roli, avšak až na druhém místě za elektřinou.
Na elektrickém pohonu by se měly podílet zejména
diesel-hybridní a plug-in hybridní autobusy, následované elektrobusy a
trolejbusy.
Změny se očekávají i co do velikostní kategorie
nasazených vozidel. Jestliže dnes zhruba polovinu tvoří standardní 12m
autobusy, následované kloubovými či patrovými autobusy a midibusy, ve
výhledu se předpokládá významný nárůst podílu velkokapacitních vozidel,
která by mohla tvořit téměř dvě třetiny parku.
Více než 70 % oslovených respondentů uvedlo, že
připravuje strategie zaměřené na zvýšení podílu MHD na přepravním trhu.
Autobusy hrají v těchto strategiích významnou roli. Velký zájem je
přitom o rozvoj „alternativních“ zdrojů energie pro pohon městských
autobusů. Realizace těchto strategií bude financována z rozmanitých
zdrojů, zahrnujících státní a městské finance, spolufinancování z
prostředků EU, příjmy z mimořádných daní i příjmy z přepravních tržeb.
Nárůst počtu elektrických autobusů předpokládá také
zpráva „Buses – Global Market Trends“ německé konzultační společnosti
SCI Verkehr, zveřejněná v červenci 2015. Tato zpráva se zabývá
dosavadními trendy v prodeji autobusů ve světě a jejich dalším
předpokládaným vývojem.
Podle ní jsou v současné době na trhu nejžádanější
autobusy s hybridním pohonem. Elektrobusy jsou podle této zprávy na
světě třetí nejpreferovanější kategorií autobusů. Toto postavení jim
dává především čínský trh, pokrývající cca 90 % světových prodejů všech
elektrobusů, především od čínského výrobce BYD. Například
jen samotné město Hangzhou si nyní objednalo dva tisíce těchto
elektrobusů.
Z pohledu veškerých autobusů s tzv. alternativními
pohony předpokládá zpráva nárůst jejich světového podílu ze současných
7 % na 14 % v roce 2020.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
15.7.2015 Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v
krátké době po zahájení svého 100% bezemisního
provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly
dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby
elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském
městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika
jednou z důležitých strategických priorit. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 
18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m
elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus
& Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz
foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný
provoz v Kolíně nad Rýnem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. 
29.4.2015 Krátce poté, co začal pilotní projekt elektrobusů v
Maastrichtu od
nizozemského výrobce VDL Bus & Coach, začal koncem dubna 2015
rovněž zkušební provoz pěti těchto elektrobusů v německém Münsteru.
Městský dopravce Stadtwerke Münster je bude provozovat na 12 km dlouhé
lince MHD č. 14, která se tak stane plně elektrizovanou. Tento provoz
je součástí evropského projektu ZeEUS
a zároveň
projektu SEB 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.

|