Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD
22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu.
Elektrobus Irizar i2e je
12m třídveřový plně nízkopodlažní elektrobus o kapacitě 24 sedících.
Celkový počet cestujících výrobce neudává, z videosnímků je nicméně
patrno, že řešení interiéru umožňuje obsaditelnost běžného 12m autobusu.
K pohonu slouží synchronní trakční elektromotor Siemens
o jmenovitém výkonu 180 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové
baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí 600 nebo 650 V.
Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V. Nabíjení
probíhá ze zásuvky se standardem Combo II proudem 125 A po dobu 5
hodin. Přesné rozmístění baterií výrobce nespecifikuje, z videosnímků
je však zřejmé, že se nacházejí zcela nebo převážně v kontejnerech pod
sedadly. Prostor pro cestující a pro řidiče má své vlastní topení a
svoji klimatizaci dodanou španělskou firmou Hispacold. S výjimkou
čelních světel je veškeré osvětlení elektrobusu řešeno pomocí LED
světelných zdrojů.
Řádné fungování energetického managementu vozidla
zajišťuje řídicí systém od španělského výrobce Jema Energy.
Jak patrno, používá Irizar i2e zcela odlišný koncept
trakčních baterií než většinou používané lithium-iontové baterie.
Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie
užívající roztavené soli. Pracují při teplotě přes 200 °C a zkušebně se
používaly jako trakční baterie například u francouzského projektu „100
Bus Electriques“ (viz studie „E-mobilita v MHD“). Testují se
rovněž k použití u akumulátorových elektrických vlaků. Tyto baterie
jsou doplněny superkapacitory. Optimální kombinace baterií a
superkapacitorů při jízdě zajišťuje efektivní využití a úsporný provoz
obou zásobníků energie. Výrobce předpokládá životnost baterií po dobu
10 let a jejich následnou 99% recyklaci.
Délku dojezdu Irizar i2e na jedno nabití
trakčních baterií udává výrobce v rozmezí 200 až 250 km, čili podobně
jako čínský elektrobus BYD. Jde tedy
koncepčně o tzv. noční elektrobus (viz zmíněná studie „E-mobilita v
MHD“). Oproti elektrobusu BYD má však Irizar i2e zjevně větší
obsaditelnost – u BYD činí pouhých 54 míst.
Během pilotního provozu na linkách MHD v Barceloně a v
San Sebastianu najezdily tři elektrobusy Irizar i2e za necelý rok více
než 40 tisíc km. Provoz v Barceloně je součástí evropského projektu
ZeEUS. Ve
zkušebním provozu na lince MHD byl tento elektrobus rovněž ve
Francouzském Marseille, kde během dvou měsíců najezdil kolem 4 tisíc
km.
Nasazení elektrobusů na uvedené linky je součástí
strategie města Londýn pro nízkoemisní MHD. Podle ní by v roce 2020
mělo tři sta jednopodlažních autobusů v centru Londýna být provozováno
plně elektricky (tj. jako elektrobusy nebo palivočlánkové autobusy) a
tři tisíce patrových autobusů jako diesel-hybridy. Připravuje se rovněž
zkušební provoz patrových elektrobusů. Z dosavadních informací je
zřejmé, že Londýn jde po technické stránce cestou elektrobusů s
celodenním dojezdem na jedno nabití baterií, resp. naplnění nádrže
vodíkem, spíše než cestou průběžného dobíjení na lince – viz výše
uvedená studie „E-mobilita v MHD“.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Irizar Group
Další informace zde a také zde Videosnímek jízdy eletrobusu Irizar i2e v Londýně zde Videosnímek eletrobusu Irizar i2e v rámci projektu ZeEUS v Barceloně zde
Přečtěte si také:
29.6.2015
Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v
krátké době po zahájení svého 100% bezemisního
provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly
dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby
elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském
městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika
jednou z důležitých strategických priorit. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech,
ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném
provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric.
Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti
MHD. 
18.6.2015 Na dopravním
veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m
elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus
& Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz
foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný
provoz v Kolíně nad Rýnem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE
společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. 
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským
centrem. 
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
2.4.2015
V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|