Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
Všechny tyto autobusy budou stejného typu: Autobus
ELDorado National, typ „Buy-America Fuel Cell Bus“, o délce 12 m. Jako
pohon slouží hybridní systém Series HybriDrive® od BAE Systems. Zdrojem
energie je palivočlánková jednotka od Ballard Power Systems pro těžká
vozidla typu FCVelocity HD6 o výkonu 150 kW. Palivový systém tvoří 8
tlakových nádrží, které pojmou celkem 50 kg vodíku stlačeného na 35
MPa. Tato jednotka je pro lepší hospodaření s vyrobenou energií dále
doplněna lithium-iontovými bateriemi o výkonu 200 kW a kapacitě 11 kWh.
SunLine Transit Agency již nyní provozuje pět
palivočlánkových autobusů – o provozních zkušenostech se lze dočíst v
naší studii „E-mobilita v MHD“ . S pěti novými
autobusy, na něž FTA přispěje dotací 9,8 mil. dolarů, se tak jejich
park zdvojnásobí, což umožní dále rozšířit provoz těchto bezemisních
vozidel v oblasti jižní Kalifornie.
Provoz pěti palivočlánkových autobusů u společnosti
SARTA je zcela novým projektem. Budou nasazeny v nejrůznějších
podmínkách: v husté městské dopravě, na hlavních městských a
příměstských silnicích i na venkovských dálnicích v ohijském regionu
Stark County. Celková výše dotace ze zdrojů FTA činí 8,8 mil. dolarů.
Obě dotace poskytuje FTA v rámci programu Low and No
Emission (LoNo) Vehicle Deployment (provoz nízkoemisních a bezemisních
vozidel). Jeho cílem je podporovat efektivní a ekologické autobusy u
dopravních společností včetně pořízení, případně leasingu potřebné
nabíjecí a plnicí infrastruktury a udržovací základny.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © SunLine
Transit Agency
Další informace zde
Přečtěte si také:
12.2.2015
Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v
normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní
institucí, která bude pro svoje služební účely používat park
palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně
zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 
10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a
Toyota, o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles. 
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|