Kalifornie připravuje další projekty autobusů a
nákladních automobilů s palivovými články
23.4.2015 Koncem března 2015 schválila Kalifornská energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla“ (Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics.
Projekt „New Flyer Advanced Fuel Cell Vehicle Technology
Demonstration for Bus“ bude využívat platformu 12m autobusu Xcelsior od
winnipegského výrobce New Flyer (viz foto), podobně jako např.
palivočlánkové autobusy v kanadském Whistleru. Na rozdíl od
tohoto projektu však zde bude jako zdroj energie instalována
palivočlánková jednotka Hydrogenics CelerityPlusTM. Potřebnou
technickou podporu přitom poskytne společnost Siemens. Tento autobus
pak bude zkušebně provozován kalifornskou dopravní společností SunLine Transit Agency, která má s
palivočlánkovými autobusy různých typů bohaté zkušenosti, včetně
předchozích typů palivočlánkových autobusů od New Flyer s elektrickou
výzbrojí Siemens – viz studie „E-mobilita v MHD“. Smyslem
zkušebního projektu je mj. ověřit způsobilost zmíněné palivočlánkové
energetické jednotky CelerityPlus v reálném provozu na autobusech.
Energetická jednotka CelerityPlus využívá jako vstupní
médium čistý vodík a dává elektrický výkon 60 kW v rozmezí napětí 300
až 640 V. Pro pohon vozidel je používána v kombinace s elektrovýzbrojí
Siemens ELFA,
široce používanou pro elektrobusy, palivočlánkové autobusy i
diesel-hybridní autobusy. Jednotka CelerityPlus je konstruována tak,
aby celý pohon bylo možné jednoduše zasadit do motorového prostoru
autobusu běžné konstrukce.
V rámci projektu „Advanced Fuel Cell Vehicle Technology
Demonstration for Drayage Truck“ bude stejná pohonná jednotka
zabudována do rozvážkového nákladního auta dopravní společnosti Total
Transportation Services, Inc. (TTSI). Ta je bude zkušebně provozovat v
přístavech Long Beach a Los Angeles a v nákladním dopravním koridoru
Alameda Corridor spojujícím tyto přístavy s centrem města Los Angeles.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
New Flyer
Další informace zde
Přečtěte si také:
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
12.2.2015
Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v
normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní
institucí, která bude pro svoje služební účely používat park
palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně
zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
2.1.2015
Trolejbusy s prodlouženým dojezdem se stále více
stávají standardem po celém světě. Důkazem je i objednávka
provozovatelů městské dopravy v amerických městech Seattle a San
Francisco na dodávku 12m a 18m trolejbusů s prodlouženým dojezdem v
celkovém počtu 141 vozidel pro Seattle a 60 vozidel pro San Francisco.
Testovací trolejbusy jsou od podzimu 2014 ve zkušebním provozu 
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 
21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus, se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 

|