Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Kalifornie připravuje další projekty autobusů a nákladních automobilů s palivovými články

23.4.2015 Koncem března 2015 schválila Kalifornská energetická komise dva významné projekty v rámci svého programu „Demonstrace technologií pro střední a těžká vozidla“ (Medium and Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů. Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech kanadský výrobce Hydrogenics.

Projekt „New Flyer Advanced Fuel Cell Vehicle Technology Demonstration for Bus“ bude využívat platformu 12m autobusu Xcelsior od winnipegského výrobce New Flyer (viz foto), podobně jako např. palivočlánkové autobusy v kanadském Whistleru. Na rozdíl od tohoto projektu však zde bude jako zdroj energie instalována palivočlánková jednotka Hydrogenics CelerityPlusTM. Potřebnou technickou podporu přitom poskytne společnost Siemens. Tento autobus pak bude zkušebně provozován kalifornskou dopravní společností SunLine Transit Agency, která má s palivočlánkovými autobusy různých typů bohaté zkušenosti, včetně předchozích typů palivočlánkových autobusů od New Flyer s elektrickou výzbrojí Siemens – viz studie „E-mobilita v MHD“. Smyslem zkušebního projektu je mj. ověřit způsobilost zmíněné palivočlánkové energetické jednotky CelerityPlus v reálném provozu na autobusech.

Energetická jednotka CelerityPlus využívá jako vstupní médium čistý vodík a dává elektrický výkon 60 kW v rozmezí napětí 300 až 640 V. Pro pohon vozidel je používána v kombinace s elektrovýzbrojí Siemens ELFA, široce používanou pro elektrobusy, palivočlánkové autobusy i diesel-hybridní autobusy. Jednotka CelerityPlus je konstruována tak, aby celý pohon bylo možné jednoduše zasadit do motorového prostoru autobusu běžné konstrukce.

V rámci projektu „Advanced Fuel Cell Vehicle Technology Demonstration for Drayage Truck“ bude stejná pohonná jednotka zabudována do rozvážkového nákladního auta dopravní společnosti Total Transportation Services, Inc. (TTSI). Ta je bude zkušebně provozovat v přístavech Long Beach a Los Angeles a v nákladním dopravním koridoru Alameda Corridor spojujícím tyto přístavy s centrem města Los Angeles.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © New Flyer

Další informace zde

Přečtěte si také:

Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA

2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms, Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 


Department Manche: průkopník komplexní palivočlánkové elektromobility ve Francii

12.2.2015 Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní institucí, která bude pro svoje služební účely používat park palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 


Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání

26.1.2015 V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka „CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS. Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 


Solaris prezentuje 19m palivočlánkový elektrobus a připravuje 24m elektrobus

7.1.2015 V oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový, dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 


Xcelsior XT40: trolejbus s prodlouženým dojezdem pro Seattle

2.1.2015 Trolejbusy s prodlouženým dojezdem se stále více stávají standardem po celém světě. Důkazem je i objednávka provozovatelů městské dopravy v amerických městech Seattle a San Francisco na dodávku 12m a 18m trolejbusů s prodlouženým dojezdem v celkovém počtu 141 vozidel pro Seattle a 60 vozidel pro San Francisco. Testovací trolejbusy jsou od podzimu 2014 ve zkušebním provozu 


Výrobci palivočlánkových autobusů společně

2.12.2014 Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo 12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek spolu s trakčními bateriemi. 


Program Hy-Trolley: palivočlánkový zdroj energie Ballard pro trolejbusy Škoda?

27.11.2014 Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými články. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


ESPACE: nové evropské servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard

6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor – akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool s vodíkovými pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 


Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky

21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services