ESPACE: nové evropské servisní centrum pro
palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard.
Těchto autobusů bude ke konci roku 2014 provozováno v
Evropě celkem 27 v různých evropských městech: 10 ve skotském
Aberdeenu, 5 v Antverpách, 5 v Oslo, 5 v San Remu a 2 v Kolíně nad
Rýnem.
Pro úplnost, dalších cca osm palivočlánkových autobusů s
energetickými jednotkami Ballard, ale s karoserií od britského výrobce
Wrightbus, je provozováno v Londýně. Dva autobusy s palivočlánkovými
jednotkami Ballard připravuje pro Hamburk rovněž polský Solaris.
Na 120 čtverečních metrech v prostorách výrobního závodu
Van Hool bude ve středisku nepřetržitě k dispozici 200 různých
součástí, včetně palivočlánkových modulů, trakčních baterií nebo
elektrických pohonných jednotek i součástek pro vodíkové plnicí
stanice. Součástí projektu je i výcvik zaměstnanců autobusového výrobce
v oblasti palivočlánkových technologií, konkrétně pohonné jednotky
Ballard FCvelocity®-HD, která je v autobusech Van Hool instalována.
Vytvoření celoevropského centra pro údržbu by mělo
výrazně zkrátit čekací doby v případě poruch, a zvýšit tak celkovou
disponibilitu palivočlánkových autobusů Van Hool. Právě prostoje při
náhodných poruchách, často mechanické povahy, jsou totiž prozatím
jedním z problémů při provozu palivočlánkových autobusů na běžných
linkách MHD, unikátní český projekt TriHyBus nevyjímaje –
další podrobnosti a zajímavosti viz ve studii „E-mobilita v MHD“. Naopak výrobci budou tímto způsobem rychle získávat data z provozu a
údržby, která jim umožní rychle nacházet příčiny poruch, a zdokonalovat
tak jejich produkty.
Tento společný projekt také ukazuje, že oba výrobci
dávají trhu s palivočlánkovými autobusy do budoucna perspektivu a
chtějí investovat do jeho dalšího rozvoje.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
2.6.2014 Areál
americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015
k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom
bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté
mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
1.10.2013
Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z
veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a
turistiku. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 

|