Hydrogen Mini Grid: první kompaktní větrná vodíková
plnicí stanice ve Velké Británii
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
Hydrogen Mini Grid (viz foto) byl vybudován britskou
inovační energetickou průmyslovou společností ITM Power. Je situován v
průmyslovém parku Advanced Manufacturing Park v jižním Yorkshire poblíž
hlavní dálnice M1, v blízkém dosahu významných sídelních a průmyslových
oblastí Sheffield, Rotherham, Barnsley a Doncaster. Dálnice M1 byla ve
zprávě k národnímu plánu palivočlánkové mobility „UK H2Mobility“
identifikována jako klíčový dopravní koridor pro rozvoj této oblasti
elektromobility.
Hydrogen Mini Grid se skládá z 225kW větrné turbíny,
přímo napojené na elektrolyzér, 200kg zásobník vodíku, vodíkovou plnicí
stanici a 30kW palivočlánkový systém, který poskytuje záložní zdroj
elektrické energie pro přilehlé budovy. Plnicí stanice prozatím nabízí
vodík o tlaku 35 MPa, vhodném především pro palivočlánkové autobusy a
jiná těžká vozidla, jako výsledek dřívějšího zadání. Zkraje roku 2016
bude s finančním přispěním Office for Low Emission Vehicles (OLEV)
přestavěna na tlak 70 MPa, běžný u palivočlánkových osobních automobilů.
Hydrogen Mini Grid slouží jednak jako prezentace
vodíkových technologií firmy ITM Power a jednak k přímému
maloobchodnímu prodeji vodíku pro palivočlánková vozidla. Mezi důležité
technologie od tohoto výrobce patří především kompaktní modulární
jednotka pro elektrolýzu s obchodním názvem HGas (viz foto),
využívající technologii protonvýměnné membrány (PEM) a nabízená v
rozsahu výkonů 60 kW – 1 MW a více. Jednotka je uložena ve
standardizovaném přepravním kontejneru.
Partnery projektu Hydrogen Mini Grid jsou, vedle výrobce
ITM Power, rovněž organizace Advanced Manufacturing Park, Sheffield
University, DeMontfort University, UPS, Rotherham MBC a Innovate UK.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
ITM Power
Další informace zde
Přečtěte si také:
2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard
netřeba našim čtenářům dlouze představovat. Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca
stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard
letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace
a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. 
17.9.2015 Japonská
automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota
Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v
Evropě.
10.9.2015 Nedlouho po
zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve
Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“),
překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
22.4.2015
Na konci března 2015 schválila Kalifornská
energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
16.4.2015
O síti vodíkových čerpacích stanic v
londýnské aglomeraci jsme na našem
portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března
2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu
Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje
společnost Air Products. 
1.4.2015
Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. 

|