Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou
tramvaj
1.4.2015 Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj.
Čínský výrobce kolejových vozidel CSR Sifang představil
ve svém závodě v Qingdao v březnu 2015 prototypovou tramvaj,
využívající jako primární zdroj elektrické energie vodíkový palivový
článek. Jde o první palivočlánkovou tramvaj na světě (nepočítáme-li
některé dřívější experimenty s palivovými články na tramvajích např. ve
Španělsku). Tramvaj je třívozová, plně nízkopodlažní a má kapacitu 380
míst, z toho 60 sedících.
Palivové články pracují při teplotě 100 °C. Tramvaj
ujede na jedno naplnění nádrží vodíkem 100 km rychlostí až 70 km/h.
Průměrná délka tramvajové linky v Číně je 15 km, tudíž jedno naplnění
nádrže stačí na tři oběhy. Samo naplnění trvá cca 3 minuty.
Vývoj této tramvaje trval dva roky. Výrobce nyní bude
sledovat možnosti, jak snížit její provozní náklady.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
28.1.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních
zdrojů. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
25.7.2014 I když loď stojí v
přístavu, často běží naplno její
dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče.
Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak
zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší
emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny
po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost
jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014
informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila
vyřešením tohoto problému společnost Siemens 
26.6.2014
Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití
stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s
diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i
lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské
společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování
ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky
Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350
kW. 
20.5.2014
Nový finský ledoborec, který se právě staví v
loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude
mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a
výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude
elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem
elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který
představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému
zdroji.
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
26.1.2013
Společnost
Siemens ve spolupráci s norským
loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického
trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském
fjordu Sognefjord. 

|