![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Na co dát pozor při výběru dodavatele fotovoltaiky? |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
První evropská univerzální napájecí stanice pro vyhlídkové lodě v Hamburku25.7.2014 I když loď stojí v přístavu, často běží naplno její dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče. Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014 informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila vyřešením tohoto problému společnost Siemens, která do jara roku 2015 dodá technologii pro napájení výletních lodí všech velikostí a elektrických systémů pro terminál Hamburk Altona. Jde o první takovýto napájecí systém v Evropě. Navrhovaný napájecí systém (viz obrázek) má výkon 12 MW (resp. výrobcem udávaný zdánlivý výkon 12 MVA) a používá patentovanou mobilní robotickou ruku speciálně konstruovanou pro použití u lodí stojících v přístavu. Hlavní součástí systému je frekvenční konvertor s řídicím software, který přizpůsobí frekvenci místí distribuční sítě v přístavu elektrickému systému dané lodi. Tento modulární napájecí systém pokrývá všechny požadované rozsahy výkonu používané v lodním průmyslu a vyhovuje oběma ve světě běžným frekvencím (50 a 60 Hz) i potřebným úrovním napětí. Nabízí tedy rozsah napětí 6 kV nebo 10 kV při 50 Hz a 6,6 kV nebo 11 kV při 60 Hz. Přístavní frekvence 50 Hz je tak například převedena na lodní frekvenci 60 Hz pomocí dvou konvertorů vzájemně propojeným stejnosměrně. Napájecí technologie Siemens tak obě navzájem odlišné sítě, lodní a přístavní, propojí a zároveň harmonizuje. Napájecí technologie má speciálně konstruovaný kabelový systém pro výletní lodě, který poskytuje rychlé, snadné a flexibilní propojení mezi lodí a přístavem, přičemž zohledňuje i pohyb lodi při přílivu a odlivu. Systém má vlastní pohon a může být podle potřeby řízen automaticky z lodě, tudíž nevyžaduje žádný k tomu určený přístavní personál. Vysoce odolný kabel, v tomto případě dlouhý 300 m, je vedený v betonovém žlabu podél mola, jehož ocelové víko snadno unese váhu těžké přístavní techniky nebo autobusů s výletníky bez jakýchkoliv omezení jejich pohybu. Robotická ruka zasune napájecí konektory a komunikační propojení do lodi otevřeným víkem. Není-li napájecí systém používán, je bezpečně uložen v betonové budově odolné proti vlivům moře, čímž zaručuje volný pohyb návštěvníků v přístavu. Transformátor na straně směrem k lodi zajišťuje galvanickou izolaci mezi rozvody na lodi a na břehu podle normy IEC 80005-1. Systém kromě toho vyhovuje potřebným mezinárodním normám IEC/ISO/IEEE 80005-1 (nízkonapěťové kabelové propojení lodě a přístavu) a IEC 62613-2 (konektory a zásuvky). Celá zakázka je řešena jako dodávka na klíč v celkové ceně cca 8,5 mil. €. Siemens jako hlavní dodavatel zároveň vyrobí středně- a nízkonapěťové rozvodny, transformátory, systém požární bezpečnosti a ventilaci a klimatizaci budovy, v níž je napájecí systém umístěn. Jeho partnerem při vývoji a dodání tohoto unikátního zařízení je společnost Stemmann Technik in Schüttorf. redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © Siemens Maritime Link: HVDC spojení pro „zelenou“ energii z New Foundlandu
H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt
Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně
Palubní stejnosměrná síť ABB šetří palivo, hluk i prostor na lodi
Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos
E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na finském ledoborci
LED osvětlení šetří energii tramvají v Innsbrucku
Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|