Palubní stejnosměrná síť ABB šetří palivo, hluk i
prostor na lodi
26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití
stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s
dieselelektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i
lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské
společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování
ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky
Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW.
Elektřinu pro ně vyrábějí dieselové motory Caterpillar.
Na této lodi byla oproti tradičnímu střídavému rozvodu
použita stejnosměrná palubní síť ABB On Board DC Grid. Výsledky
nezávislého testování, prováděného ve spolupráci ABB a organizace Pon
Power, byly pozoruhodné: Spotřeba paliva se během testovacího provozu
snížila až o 27 % především díky tomu, že stejnosměrný rozvod umožnil
proměnlivé otáčky motoru. Stejnosměrný rozvod kromě toho umožňuje i
lépe využívat baterie, což rovněž přispívá k úsporám energie. Dalším
příznivým efektem tohoto řešení je celkové snížení hladiny hluku, která
klesla o 30 %.
Toto řešení rovněž eliminuje rozvodny a transformátory,
typické pro střídavý rozvod, jak ukazují obrázky dole. ABB On Board DC
Grid tak v neposlední řadě znamená také významnou úsporu lodního
prostoru a větší flexibilitu v rozmisťování elektroenergetických
zařízení na lodi. Získaný prostor pak může být využit pro náklad. 
Tradiční AC rozvod
On Board DC Grid
ABB předpokládá, že tento rozvodný systém by se mohl
široce uplatnit v lodním průmyslu u lodí podobné velikosti a určení.
redakce Proelektrotechniky
Foto © ABB
Další informace včetně odkazu na videopořad zde
Přečtěte si také další články v rubrice Elektromobilita:
20.5.2014
Nový finský ledoborec, který se právě staví v
loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude
mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a
výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude
elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem
elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který
představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji.
29.4.2014
Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku,
podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s
tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je
zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena
do provozu na konci března 2014. 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší
rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září
prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce
přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku
firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě
finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného
výrobce. 
1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. 
23.9.2013
Ve dnech 19. a 20. září 2013 proběhl v Národní technické knihovně v Praze
Evropský dopravní kongres 2013. Poprvé ve své historii se tato vrcholná
událost mezi odborníky na dopravu z Evropy i Ameriky konala v našem
hlavním městě. Kongres byl pořádán Evropskou platformou dopravních věd
(European Platform of Transportation Sciences) ve spolupráci s Fakultou
dopravní ČVUT, která při této příležitosti oslavila 20 let od svého
založení. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|