E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na
finském ledoborci
20.5.2014
Nový finský ledoborec, který se právě staví v
loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude
mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a
výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude
elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem
elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který
představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji.
Pohonná jednotka Azipod (viz foto vlevo) představuje
elektromotor s lodním šroubem zapouzdřený v gondole, umístěné pod
trupem lodi. Lodní šroub má pevné nastavení lopatek a rychlost lodi je
regulována pomocí otáček elektromotoru. Tento způsob pohonu umožňuje
maximálně hospodařit s energií, a je tedy šetrný k životnímu prostředí
i k rozpočtu provozovatele plavidla. Gondola pohonu se kromě
toho může otáčet kolem svislé osy o 360°, a loď tak pro své manévrování
nepotřebuje kormidla s náročnými převody, zabírajícími místo uvnitř
plavidla.
Pro pohon tohoto ledoborce budou použity tři jednotky
Azipod: 6,5MW jednotka na přídi a dvě 6,5MW jednotky na zádi. Toto
uspořádání významně usnadní manévrovací schopnosti ledoborce v
náročných arktických podmínkách a kromě toho zefektivňuje provoz lodi. 
Pohonnou jednotku Azipod® si loděnice vybrala v polovině
května 2014 v konkurenci dalších světových dodavatelů. LNG bude k
výrobě elektřiny pro pohon ledoborce použit vůbec poprvé. Kromě úspory
emisí do ovzduší tento kombinovaný pohon snižuje provozní náklady a
odstraňuje riziko úniku nafty do moře. Ledoborec by měl být připraven k
vyplutí v roce 2016.
redakce
Foto
pohonu © ABB
Umělecký
obrázek lodi © Arctech Helsinki Shipyard
Další
informace o projektu zde
Další informace o pohonu Azipod®
zde
Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Elektromobilita:
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby
využití. 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
24.3.2014 Významným konstrukčním fenoménem v elektromobilitě jsou
elektrické hnací nápravy. Ucelenou řadu takovýchto náprav předvedla pod
názvem TAPIO na veletrhu AMPER 2014 firma Evektor, jedna z předních
konstrukčních a vývojových kanceláří v ČR působící zejména v leteckém a
automobilovém průmyslu. 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 

|