Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 63 % dotázaných představovalo soukromé vlastníky a 37 %
uživatele firemních elektromobilů. Z územního hlediska se respondenti
soustřeďují zejména ve velkých aglomeracích na západě a jihu Německa.
Výsledky průzkumu jsou zajímavé a v některých případech
narušují zažité představy:
Typickým uživatelem elektromobilu (z 89 %) je 51letý
muž, v cca polovině případů s vysokoškolským vzděláním. Typický příjem
jeho domácnosti se pohybuje kolem 2–4 tisíc € měsíčně, což odpovídá
kupujícím současných klasických nových automobilů. Nepotvrdil se tedy
obecně vžitý předpoklad, že vlastnictví elektromobilů je výlučně
záležitostí vysokopříjmových skupin obyvatel.
V případě firemních uživatelů jde v převážné většině o
malé organizace, typicky s 40 zaměstnanci a s čtyřmi stáními pro celkem
8 elektromobilů. Z odvětvového hlediska jsou to nejčastěji organizace
veřejného sektoru (13 %), ale i stavební firmy (12 %) nebo energetické
závody (11 %).
Hlavním motivačním faktorem pro nákup elektromobilů je
zájem o nové technologie v dopravě. Dalším významným faktorům patří
ekologické uvědomění a příznivé provozní náklady elektromobilů.
V polovině případů nahradil elektromobil klasické
vozidlo se spalovacím motorem, přičemž jeho uživatelé jsou z 95 %
procent s elektromobilem stejně spokojeni nebo spokojenější.
Soukromí uživatelé elektromobilů jezdí citlivěji a
hospodárněji, jinak se však jejich zvyklosti příliš neliší od
průměrných automobilistů:
Během pracovního dne najezdí cca 43 km, což je jen o
málo méně než německý průměr. V případě plug-in hybridů ujedou
uživatelé cca 70 % na čistě elektrický pohon.
Plug-in hybridní vozidla mají u soukromých uživatelů
roční proběh o cca třetinu větší než bateriové elektromobily, v případě
podnikových automobilů je tento rozdíl více než 60 %, přičemž jejich
čistě elektrický provoz je co do průměrné vzdálenosti srovnatelný s
bateriovými elektromobily.
Nabíjení elektromobilů probíhá u soukromých uživatelů
většinou – tedy z 58 % – na stání v místě bydliště. Dalšími nabíjecími
místy jsou (z 10 %) pracoviště, případně školy. Role jiných nabíjecích
míst je celkově zanedbatelná, přitom by uživatelé pro jízdy na delší
vzdálenosti uvítali více veřejných dobíjecích stanic. Firemní
elektromobily se v převážně většině dobíjejí na podnikových stáních, v
téměř 30 % však také na konci pracovního dne na soukromých stáních v
bydlišti jejich uživatelů.
Velký důraz kladou uživatelé elektromobilů na možnost
rychlého dobíjení. Polovina uživatelů považuje možnost dobití 80 %
kapacity baterií do 30 minut za velmi důležitou. Za tuto možnost jsou
soukromí uživatelé ochotni připlatit až 1000 € a firemní uživatelé až
2000 €.
Firemní uživatelé považují za zajímavý způsob také
výměnný systém baterií. Za méně atraktivní je považováno indukční
dobíjení. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto:
archiv redakce
Další informace zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:
13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 
2.5.2014 Francouzský
region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční
podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj.
vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními
vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může nárokovat na nákup
elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
26.2.2014
V polovině února 2014 došlo k významné události na
světovém trhu rychlodobíjecích stanic: Společnost ABB uzavřela
šestileté strategické partnerství se společností Shenzhen BYD Daimler
New Technology Co., Ltd. (BDNT), která je společným podnikem mezi
čínským výrobcem BYD Auto a německou automobilkou Daimler AG, na výrobu
stejnosměrných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Tyto nabíjecí
stanice budou určeny pro čínský elektromobil DENZA 
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů
Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném
komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak
návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet
předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. 

|