Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení 5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů
Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném
komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak
návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet
předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně.
Síť Motit používá elektroskútry typu Core od španělského výrobce Going
Green (viz foto). K pohonu slouží elektromotor o výkonu 4,1 kW,
doplněný lithium-polymerovou trakční baterií o kapacitě 1,5 kWh. 80%
nabití baterie trvá 2 hodiny. Maximální rychlost skútru je 65 km/h a
dojezd se pohybuje v rozsahu 40 až 60 km, podle terénu a stylu jízdy.
Hmotnost skútru je 80 kg. Součástí zapůjčeného vybavení je navigační
systém a ochranná přilba o univerzální velikosti.
Elektroskútr lze po registraci do systému zapůjčit a zase vrátit v
kterékoliv ze sedmi obsluhovaných oblastí, vyznačených na mapkách v
centru Barcelony. Později se předpokládá možnost vyzvednutí a vrácení
kdekoli v centru města. Při zadání požadavku na vypůjčení skrze
smartphone vyhledá systém volný elektroskútr vzdálený nejdále 250 m od
zamýšleného začátku cesty. Tarify jsou tvořeny jednoduše, na míru
potřebám stálých obyvatel nebo jednorázových návštěvníků. Například
jednorázové půjčovné pro turistu na 6 hodin stojí 6 €.
Motit je jedním ze tří demonstračních projektů v rámci evropského
programu Molecules (mobility based on electic connected vehicles in
urban and interurban smart, clean environments), zaměřeného na
„inteligentní“ městskou mobilitu s využitím ICT. Kromě Barcelony
zahrnuje Molecules i demonstrační projekty v Berlíně a Paříži.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: Motit
Další informace o systému Motit zde Přečtěte si také:
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
15.8.2014
Transport & Environment, evropská nezávislá
nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v
zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou
zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric
Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný
nárůst prodeje elektromobilů 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
23.5.2014
V posledních dvou letech do české slovní zásoby
přibylo nové slovo – Motúčko. Na rozdíl od i-podů, i-padů, tabletů,
smart-phonů či vyguglování je to slovo obojživelně české. Obojživelně
proto, že slovo samo, i výrobek, který označuje, jsou ryze českého
původu. Slovem Túčko se v severovýchodních Čechách označuje stavební a
zahradní kolečko. Předpona Mo- znamená, jak jinak, motorizovat. A
motorizované zahradní a stavební kolečko je myšlenkou, užitným vzorem i
úspěšným výrobkem východočeské firmy Isolit-Bravo. 
13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila
německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro
elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal
zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné
společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami –
jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde
můžete dobít zdarma. 

|