Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Motúčko: překvapivá novinka v elektromobilitě

23.5.2014 V posledních dvou letech do české slovní zásoby přibylo nové slovo – Motúčko. Na rozdíl od i-podů, i-padů, tabletů, smart-phonů či vyguglování je to slovo obojživelně české. Obojživelně proto, že slovo samo, i výrobek, který označuje, jsou ryze českého původu. Slovem Túčko se v severovýchodních Čechách označuje stavební a zahradní kolečko. Předpona Mo- znamená, jak jinak, motorizovat. A motorizované zahradní a stavební kolečko je myšlenkou, užitným vzorem i úspěšným výrobkem východočeské firmy Isolit-Bravo.

Motúčko má v ose kola uložený sériový dvanáctivoltový elektromotor s permanentními magnety ze vzácných zemin o výkonu 250 W, který vyvine takový krouticí moment, že s nákladem 100 kilogramů vyjede i 100% stoupání, tedy svah 45 °. Pokud by přes velmi dobré adhezní vlastnosti pneumatiky s traktorovým vzorem Motúčko „hrabalo“, lze použít naviják, který Motúčko s nákladem i pracovníkem bezpečně vytáhne. Naviják pracuje také obráceným způsobem: Motúčko zakotvíte a lankem navijáku vytahujete předměty. Nosnost navijáku je 150 kg, při použití kladky 300 kg. V extrémním terénu si velice dobře vede také Motúčko-Pásák. K Motúčku výrobce vyvinul řadu užitečných příslušenství – sněhový pluh, který si poradí se sněhovou vrstvou až 35 cm mokrého sněhu, nosič břemen Herkules, orací pluh, vertikutátor k provzdušnění trávníku a válec k uválcování půdy po setí, sypač, nástavbu se sedátkem Postřižiny, tříkolovou verzi Triglav či Kládovez. Všechna pracovní nářadí se upínají v jednotkách sekund jedním šroubem a jedním kolíkem na Univerzální nosič příslušenství. Nástavby, tedy korby, jsou výměnné a existují ve verzích od 80 po 180 litrů, plechové i plastové, a dále trubkové, lesní, zemědělské, včelařské.

Užitečné je, že prakticky všechna přídavná hmotnost ve srovnání s prostým kolečkem je umístěna v ose pojezdového kola, takže síla na rukojetích zůstává téměř stejná, jako u běžného kolečka. Akumulátor Panasonic má kapacitu 22 Ah a i při maximální zátěži vydrží na jedno nabití nejméně celý den práce. Nabíjecí čas je potom maximálně 4 hodiny. K volitelným příslušenství Motúčka patří také elektronický modul s nastavitelnou či plynule ovládanou brzdou, plynule ovládanou rychlostí pojezdu a s rozjížděcím náběhem. Takové Motúčko se jmenuje podle provedení Power nebo Superpower. V druhém případě má výkon 600 W a dvojnásobnou kapacitu akumulátorů. Elektrická brzda je určena ke sjezdu velmi prudkých svahů s nákladem a je zesílením brzdného účinku motoru. Systém brzdění motorem je ve svém základě namontován v každém Motúčku. U každého totiž přepnutím z režimu volnoběžky do režimu rekuperace můžete s kopce brzdit a vyrobenou energii dodávat zpět do akumulátoru, což prodlužuje interval mezi jeho nabíjeními o asi 20 %.

Výrobce neinvestuje do klasické reklamy a tou nejlepší je pro něho ústní podání mezi lidmi a z něho vyplývající efekt nabalující se sněhové koule – o Motúčku totiž stojí za to se zmínit v práci, při sportu i v hospodě na pivě. Podstatné je také to, že výrobce je technickou a výrobní firmou a fandou všeho nového. Konstrukční řešení je permanentně zkoušeno a prověřováno na automatických stolicích, které simulují práci v nejtěžším terénu za podmínek deště, prachu, bláta. Motúčko je s výjimkou několika mazacích bodů bezúdržbové. Ve světě elektroniky, o jejíž užitečnosti lze mnohdy oprávněně pochybovat, je to výrobek nový, praktický, hmotný, likvidující vyčerpávající dřinu a zlepšující životní hardware podle původního smyslu tohoto slova. Držme palce jedné z nemnoha českých novinek a sledujme s napětím, zda se představa výrobce o zopakování nástupu vlády akumulátorových šroubováků zopakuje.

Ing. Kvido Štěpánek, Isolit-Bravo, spol. s r.o.

Fota © Isolit-Bravo

Více informací o Motúčku naleznete na www.motucko.cz

Fotogalerie:

 www.motucko.cz

 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services