Německo plánuje palivočlánkové osobní vlaky
6.10.214 Německé
spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko,
Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou
smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako
zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé
Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být
testovány v roce 2018.
Palivočlánkové vlaky Alstom budou vycházet z elektrické
jednotky pro regionální dopravu Alstom Coradia (viz foto). Budou
vybaveny palivočlánkovou pohonnou jednotkou a souvisejícím energetickým
managementem. Předpokládá se, že díky svým provozním a ekologickým
vlastnostem tak vznikne železniční vozidlo plně nezávislé na pevné
trakční infrastruktuře a provozně srovnatelné s dieselovými motorovými
jednotkami, zároveň však tiché, energeticky efektivní, lokálně zcela
bezemisní a v měřítku „well-to-wheel“ (tedy „od jámy po kolo“)
produkující mnohem méně emisí, než dieselová trakce.
Podrobnosti palivočlánkového pohonu pro tyto vlaky
prozatím nejsou známy. Využití palivových článků pro autobusy, jako
technicky nejpodobnější dopravní prostředek, průběžně sledujeme na
našem portále v naší rubrice Elektromobilita, podrobněji jsou
rozebrány také ve studii „E-mobilita v MHD“. Ve světě
nejpoužívanější pro tento účel jsou prozatím palivočlánkové pohonné
jednotky kanadského výrobce Ballard, doplněné trakční výzbrojí Siemens
nebo BAE Systems.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alstom Transport
Další informace zde
Přečtěte si také:
30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
12.3.2014
Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po
úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie
pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji
typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 
6.3.2014
Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná
veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
11.10.2013
Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|