V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW
palivočlánková elektrárna
26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu.
Palivočlánková elektrárna o celkovém výkonu 50 MW bude
zprovozněna ve dvou etapách: První etapa, jejímž výsledkem bude
instalovaný výkon 5 MW, bude uvedena do provozu na konci roku 2016.
Dalších 45 MW výkonu k ní přibude ve druhé etapě koncem roku 2019 (oba
termíny jsou závislé na průběhu potřebných povolovacích řízení).
Palivočlánkový zdroj AFC Energy využívá technologii
alkalického palivového článku, podobně jako např. německý projekt
Power-Up,
rovněž vybavený technologií AFC Energy. Tento palivový článek je
konstrukčně a provozně relativně jednoduchý. Pracuje za nízkých teplot,
cca 60 – 90 °C, ale i nižších. Elektrolytem bývá hydroxid sodný nebo
(jako v případě AFC Energy) hydroxid draselný. Výhodou je, že není
třeba využívat platinové katalyzátory, což výrobu zařízení značně
zlevňuje. Další významnou výhodou je vysoká energetická účinnost, která
dosahuje 60 %. Pro srovnání, energetická účinnost palivových článků s
PEM membránou se pohybuje
v rozmezí 25 – 58 %, palivových článků s tavenými uhlíkatými
sloučeninami (MCFC) kolem 45 –
47 % a u palivových článků s pevnými oxidy (SOFC) je to 35 – 43
%.
Nevýhodou je potřeba velmi čistého vodíku.
Tento jihokorejský projekt je průlomový v tom směru, že
palivočlánková technologie pro výrobu elektřiny je zde využita na plně
komerčním základě. Během deseti let očekává dodavatelské konsorcium
obrat z tržeb za vyrobenou elektřinu cca 1 miliardu dolarů. Tomu
odpovídá i forma projektového týmu jako standardního společného podniku
s kapitálovými podíly AFC Energy 40%, Samyoung Corporation 45% a
Changshin Chemical Co. 15%.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
AFC Energy
Další informace zde
Přečtěte si také:
12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
5.8.2014
Jak byla v červenci 2014 informována odborná
veřejnost, systém „smart grid“
v kanadské priovincii Ontario získá nový zásobník energie. Bude jím
vodíková technologie typu „power-to-gas“ od Hydrogenics s PEM
elektrolyzérem o výkonu 2 MW, vybudovaná v torontské aglomeraci.
Zadavatelem je společnosti Independent Electricity System Operator
(IESO) – regulátor přenosové soustavy a zároveň operátor trhu s
elektřinou v Ontariu. 
1.7.2014 Testovací
platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy
Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již
od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů
tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího
slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost,
provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně
zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 
14.2.2013 Britský výrobce Youngman představil 11. února
2013 zcela inovační přístup k pojízdné osvětlovací technice: pojízdnou
osvětlovací věž Ecolite-H2, vybavenou LED svítidly, pro něž elektřinu
vyrábí palivový článek. 

|