Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v
přípravě
12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem.
Alkalický palivový článek je konstrukčně a provozně
relativně jednoduchý. Pracuje za nízkých teplot, cca 60 – 90 °C, ale i
nižších. Elektrolytem je hydroxid sodný nebo draselný. Výhodou je, že
není třeba využívat platinové katalyzátory, což výrobu zařízení značně
zlevňuje. Nevýhodou je potřeba velmi čistého vodíku. Liší se tak
například od uhličitanových palivových článků, o nichž jsme psali v
souvislosti s palivočlánkovou elektrárnou v americkém Bridgeportu. Tyto
palivové články používají jako elektrolyt roztavené uhličitany draslíku
nebo lithia, pracují při teplotách cca 600 – 700 °C a jako palivo na
vstupu do energetické jednotky může sloužit běžný zemní plyn, z něhož
dále při reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním)
vzniká směs CO a vodíku.
Dodavatelem palivočlánkové elektrárny pro Stade je
společnost AFC Energy, která zde demonstruje svoji modulární jednotku
KORE (viz 3D model na obrázku nahoře). Elektrárna pro Stade se skládá ze dvou
250kW modulů KORE. Jeden modul zahrnuje tři nezávislé úrovně,
obsahující osm sad palivových článků, každá o výkonu cca 10 kW. Každá
úroveň tak vyrobí stejnosměrný proud o výkonu cca 80 kW, který je na
této nezávislé úrovni vzápětí přeměněn na střídavý a poté
transformátorem společným pro celou jednotku transformován buďto pro
vlastní potřebu u průmyslového uživatele nebo pro dodávku do veřejné
energetické sítě.
Tato elektrárna je součástí projektu Power-Up o celkovém
rozpočtu 11,55 mil. €, s příspěvkem 6,14 mil. € z EU. Britská
společnost AFC Energy je vedoucím projektu, dalšími partnery jsou firmy
a organizace Air Products PLC, GB Innomech Limited, Zentrum für
Brennstoffzellentechnik ZBT GmbH, Paul Scherrer Institut a Evropská
vodíková asociace (EHA).
Cílem projektu, probíhajícího od dubna 2013 do června
2017, je ukázat využití odpadního vodíku z chemické výroby pro
energetické účely. V letních měsících 2014 byl první modul KORE
sestavován v závodě výrobce v Dunsfoldu a připravuje se jeho instalace
v místě provozu, kde mezitím probíhají potřebné stavební a
administrativní činnosti. Po zprovoznění bude elektrárna ve
Stade jedním z největších energetických systému na světě, využívajících
alkalické palivové články.
redakce
Proelektrotechniky.cz
obrázek ©
Power-Up
Další informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
5.8.2014
Jak byla v červenci 2014 informována odborná
veřejnost, systém „smart grid“
v kanadské priovincii Ontario získá nový zásobník energie. Bude jím
vodíková technologie typu „power-to-gas“ od Hydrogenics s PEM
elektrolyzérem o výkonu 2 MW, vybudovaná v torontské aglomeraci.
Zadavatelem je společnosti Independent Electricity System Operator
(IESO) – regulátor přenosové soustavy a zároveň operátor trhu s
elektřinou v Ontariu. 
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
14.2.2013 Britský výrobce Youngman představil 11. února
2013 zcela inovační přístup k pojízdné osvětlovací technice: pojízdnou
osvětlovací věž Ecolite-H2, vybavenou LED svítidly, pro něž elektřinu
vyrábí palivový článek. 

|