Užitkové elektromobily Renault s palivovými články:
ucelený balíček služeb pro britské organizace
25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. Aby se co nejvíce
usnadnil život fleet manažerům organizací, kteří jsou na trhu těchto
vozidel vnímáni jako strategičtí zákazníci, spojil se britský dodavatel
infrastruktury pro „zelenou“ energetiku ITM Power, francouzský
dodavatel palivočlánkových technologií Symbio FCell a britský dodavatel
služeb pro palivočlánková vozidla Arcola Energy a podepsaly společně
dohodu o poskytování integrovaných služeb organizacím.
Vůz Renault Kangoo ZE-H2 je nyní v sériové výrobě. Mezi
jeho uživatele patří takové významné organizace, jako je francouzská
pošta, plynárenský koncern Air Liquide nebo francouzská
elektrotechnická skupina Schneider Electric.
Základem jeho konstrukce je užitkový elektromobil
Renault Kangoo ZE, poháněný 44kW elektromotorem. Jako zásobník energie
slouží 22kWh lithium-iontové trakční baterie, umístěné pod podlahou
vozidla, které umožňují dojezd na jedno nabití až 170 km při maximální
rychlosti 130 km/h.
Elektrický pohon je ve verzi H2 doplněný o
palivočlánkový prodlužovač dojezdu Symbio FCell ALP10 FC o výkonu 7 kW.
Palivem je čistý vodík o tlaku 35 nebo 70 MPa. Spotřeba vodíku činí 0,3
kg/h, tedy cca 1 kg/100 km v městském provozu.
Nádrž je schopna pojmout až 1,5 kg vodíku. Celkový
dojezd vozidla na jedno nabití trakčních baterií a jedno naplnění
nádrže se tak v městských podmínkách podle výrobce prodlouží na cca 320
km, tedy na téměř dvojnásobek.
Podobná technologie adaptovaná na lehký nákladní
elektromobil Renault Trucks Maxity 4.5 T electric je nyní
zkušebně v provozu u francouzské pošty. S dodávkami na běžný komerční
trh se počítá od roku 2016.
Nabízené integrované služby zahrnují dodávku zmíněných
užitkových automobilů Renault Kangoo ZE-H2, dodávku vodíkových plnicích
stanic, poprodejní servis, včetně potřebné administrativy pro přípravu,
pojištění, potřebná povolení registraci vozidla a výcvik personálu.
Dodavatelé tak vycházejí vstříc zákazníkům z řad organizací, kteří mají
zájem o využívání ekologických dopravních prostředků, ale postrádají
„one-stop-shop“, tedy jedno kontaktní místo pro dodávku vozidel a
infrastruktury, servis a všechnu další administrativu, která je pro
provoz takovýchto vozidel nezbytná, ale pro zákazníky představuje
komplikace.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. 
12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy
Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu
palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní
společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní
výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna
pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných
stlačeným zemním plynem (CNG). 
9.10.2015
Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský
výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje
tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících
licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové
články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní
podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální
palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových
technologií Ballard. 
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. 
2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard
netřeba našim čtenářům dlouze představovat. Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca
stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard
letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace
a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. 
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway 
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 
1.7.2015 Další
krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků,
o nichž jsme
na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o
spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom
Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics
Corporation z konce května 2015. 
25.6.2015
Od začátku června 2015 má největší park hybridních
palivočlánkových užitkových automobilů francouzský region Rhône-Alpes a
jeho třetí největší město Grenoble. V rámci programu HyWay,
koordinovaného energetickým klastrem Tenerrdis s finanční podporou
francouzské vlády, zde začal testovací provoz 21 těchto automobilů. 

|