Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a
Rotterdamu užitkovými elektromobily
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu.
Užitkový elektromobil eDucato vychází z tradičního
užitkového vozu Fiat Ducato. Tento elektromobil má ve verzi používané TNT tři místa pro
posádku a ložný prostor o objemu 13 m3, v němž uveze přes 820 kg
nákladu. K pohonu slouží asynchronní vodou chlazený elektromotor o
výkonu 140 kW, umožňující maximální rychlost 90 km/h. Lithium-iontové
trakční baterie o kapacitě 62 kWh, pracující s napětím 311 V, dávají
vozidlu dojezd na jedno nabití až 200 km.
Nabíjení trakčních baterií je možné provádět třemi
způsoby: tzv. normální nabíjení 380 V AC/32 A po dobu 8 hodin, tzv.
střední nabíjení 380 V AC/63 A po dobu 4 hodin a rychlonabíjení 650 V
DC/120 A z 20 % na 80 % kapacity baterií s využitím standardu CHAdeMO
po dobu 45 minut.
Projekt FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban
Europe, neboli nákladní elektrická vozidla v městské Evropě) je o
celkovém rozpočtu 14,2 mil. € je zaměřen na elektrifikaci městské
logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti. Projekt byl
zahájen v roce 2013 a je spolufinancován 7. rámcovým programem výzkumu
a vývoje EU. V jeho rámci je ve městech Amsterdam, Lisabon, Londýn,
Madrid, Milán, Oslo, Rotterdam a Stockholm používáno v běžném provozu
více než 120 nákladních elektromobilů. Projekt se zaměřuje na některé
konkrétní technické a organizační aspekty elektrické nákladní dopravy,
zahrnující zejména zkušenosti při rozvozu nejrůznějších druhů zboží a
substrátů (od farmaceutického zboží a potravin přes stavebniny až po
odpad), moderní logistické systémy a související ICT, různé typy
nákladních elektromobilů od malých dodávek po 18t nákladní vozy, různé
klimatické podmínky a různá politická prostředí a opatření státní
administrativy v rámci Evropy.
Města Amsterodam i Rotterdam se prezentují jako inteligentní města –
smart cities . Tomu odpovídá i jejich přístup k elektrifikované městské
logistice. Například město Amsterodam vítá elektrifikaci rozvážkové
služby
TNT jako jeden z kroků k naplnění svého ekologického programu
Sustainability Agenda Amsterdam. V jeho rámci by do roku 2020 veškerá
spotřeba energie v městě měla poklesnout o 20 procent a výroba
elektřiny z
obnovitelných zdrojů vzrůst rovněž o 20 %. Pro její podporu poskytuje
město rozvážkovým elektromobilům TNT některá privilegia, například
výjimky ze zákazů parkování nebo přístup do uzavřených oblastí mimo
úředně povolené doby nakládky a vykládky zboží.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
FREVUE
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný
firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována
odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma
Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku,
která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
26.2.2015
O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních
automobilů typu Cargohopper
jsme naše
čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl
v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11
měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než
tisíc tun nákladu. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility 
4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste
používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie
zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach. Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom tento problém
odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia dvoch
energetických uzlov (výmenných
batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné
elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná
doprava. 
6.8.2014
V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací 
18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou
důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na
mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER
MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od
francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR
je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 
4.3.2014 V
polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu
FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro
elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami
pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut
dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by
tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto
pomalu dobíjecích veřejných stanic. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.

|