Webinar „Green vehicles for urban freight delivery“:
zajímavé zkušenosti z nákladní elektromobility
6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací a zejména městských
historických center, a z celkové organizace a plánování nízkoemisní
nebo bezemisní městské logistiky.
Zdrojem zkušeností byly především dosavadní výsledky
evropského projektu FREVUE, o němž jsme
již psali na našich stránkách. V rámci tohoto projektu se zkouší provoz
více než 120 elektrických nákladních vozidel různých velikostí ve
městech Amsterdam, Lisabon, Londýn, Madrid, Milán, Oslo, Rotterdam a
Stockholm, zahrnujících různé geografické a klimatické podmínky. Dalším
zdrojem poznatků z této oblasti byly výsledky projektu Smile,
zaměřeného na městskou logistiku ve specifických středomořských
podmínkách Španělska, Francie, Itálie, Chorvatska a Řecka.
Uvedené poznatky lze shrnout do několika zajímavých
oblastí:
Jak patrno z přehledu v tabulce níže, používají se v nákladní
dopravě elektrická vozidla různých velikostí a nosností. Největší
nabídka elektrických nákladních vozidel na trhu je ve střední kategorii
(nad 3,5 tun nosnosti). Jejich dojezd se nejčastěji pohybuje v rozmezí
120 – 150 km. To je z pohledu vnitroměstské rozvážky dostačující pro
celodenní provoz s nočním nabíjením. Organizovaná rozvážka kromě toho
vede ke snížení celkových denních proběhů vozidel. 
Provoz elektrických vozidel je celkově vnímán velmi
pozitivně, a to jak na straně zákazníků, tak provozovatelů.
Problémem zůstává jednak vyšší pořizovací cena vozidla,
daná malým objemem výroby (a tedy i malou ekonomií z rozsahu), a jednak
váhavý přístup dodavatelů souvisejících služeb. Těmi se míní především
dodavatelé údržby a oprav nákladních vozidel, kteří přistupují k
elektrickému pohonu se značnou nedůvěrou. Totéž platí i pro leasingové
firmy, jejichž zapojení by mohlo přispět k významnému rozšíření těchto
vozidel.
V některých případech, konkrétně v Londýně, byly řešeny
také možné problémy s dostatečnou kapacitou rozvodné sítě a stabilní
dodávkou elektřiny v centru města při dobíjení nákladních elektromobilů
ve větším rozsahu. Otázkou je, zda a nakolik by bylo možné v podobných
případech pro tento účel využít synergií s elektrickou MHD – například
právě londýnské metro s jeho 400km sítí totiž současně zkouší
rekuperaci přebytečné elektrické energie do rozvodné sítě pomocí
inteligentní měnírny.
Je patrný trend postupně expandovat s bezemisní dopravou
i mimo tato historická centra v rámci celých městských aglomerací a
dále za jejich hranice. Tomu bude třeba přizpůsobit konstrukci vozidel
i organizaci bezemisní městské logistiky.
A konečně, na bezemisní či nízkoemisní městskou
logistiku nelze pohlížet jen z čistě technologického nebo provozního
pohledu. Naopak je nutno ji vždy zasadit do kontextu celkové městské
mobility, stojící na dlouhodobém strategickém plánování a zahrnující
technická řešení, „tvrdá“ organizační opatření a „měkká“ opatření v
podobě pobídek a široké osvěty.
Jakub
Slavík
Ilustrační
foto: archiv redakce
Prezentace z webinaru jsou volně ke stažení
zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
16.7.2014 V rámci evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou
důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na
mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER
MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od
francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR
je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|