EÚ podporí nákladné elektromobily na Slovensku
4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste
používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie
zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach.
Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom
tento problém odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia
dvoch energetických uzlov (výmenných
batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné
elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná
doprava. Súčasťou projektu je aj podrobná analýza všetkých technických,
ekonomických a environmentálnych aspektov používania ľahkých
elektromobilov. Výsledky týchto štúdií budú poskytnuté úradom a
zainteresovaným stranám v oblasti dopravy (O problematice nákladní
elektromobility jsme již
na našem portále psali zde v souvislosti s projektem FREVUE – pozn.
redakce).
Očakáva sa, že tento projekt podporí a rozvinie
používanie služieb v oblasti elektromobility na slovenskom trhu a
zároveň prispeje k celkovému obmedzeniu vplyvov nákladnej dopravy na
životné prostredie. Jeho realizáciu bude monitorovať Výkonná agentúra
Európskej komisie pre inovácie a siete INEA a má byť dokončený do konca
roku 2015.
Pri výbere projektu pomáhali externí odborníci v rámci
Výzvy agentúry TEN-T na predloženie návrhov na rok 2013, s hlavným
zameraním na dekarbonizáciu/nahradenie ropy alebo zníženie nákladov na
životné prostredie.
Program TEN-T vytvorila Európska komisia na podporu
budovania a modernizácie dopravnej infraštruktúry na celom území
Európskej únie.
Greenway
Ilustrační
foto: archiv redakce
www.greenway.sk
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku. 24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
6.8.2014
V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou
důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na
mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER
MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od
francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR
je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 
4.3.2014 V
polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu
FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro
elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami
pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut
dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by
tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto
pomalu dobíjecích veřejných stanic. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. 

|