Těžká váha s palivovými články: kamiony pro Texas
9.3.2013
Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě.
Pokusný vozidlový park představuje 20 nákladních
automobilů Tyrano od výrobce Vision Industries Corp. (viz foto). K
pohonu slouží elektromotor o maximálním výkonu 400 kW. Elektřinu pro
pohon obstarávají palivové články o výkonu 65 kW. Naplnění nádrže
vodíkem trvá 4–7 minut a vozidlu umožní se standardní nádrží dojezd 320
km rychlostí až 105 km/h při 36 tunách maximální hrubé hmotnosti (tj.
včetně nákladu). V konfiguraci se zvětšenou nádrží lze dojezd
zdvojnásobit. Palivové články jsou doplněny lithium-iontovými bateriemi
o kapacitě 10 000 hodin.
Předpokládá se, že provoz těchto nákladních automobilů
začne během letošního roku. Zdrojem vodíku pro palivové články bude
zemní plyn z místních zdrojů. Projekt bude zkoumat nákladovou
efektivnost a ekologické účinky tohoto způsobu využití palivových
článků. Očekává se snížení emisí v rozsahu 39 tun NOx a 0,8 tun pevných
částic. Dále se očekává, že tento provoz ušetří přes 750 tis. litrů
motorové nafty ročně. To pomůže regionu dosáhnout národního standardu
kvality příjemného ovzduší (NAAQS).
Kromě regionálního výboru HGAC a výrobce Vision
Industries jsou partnery projektu také společnosti Total Transportation
Services Inc. a Air Products a organizace Environmental Defense Fund.
redakce
Foto:
Vision Industries Corp.
Další informace o projektu zde
Další informace o nákladním vozidle Tyrano zde
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). ![](../sablona/vice3.gif)
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](../sablona/vice3.gif)
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. ![](../sablona/vice3.gif)
9.12.2013 Projekt evropských
palivočlánkových autobusů High
V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto
projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové
autobusy
na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a
je spolufinancován
Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík
(FCH-JU). ![](../sablona/vice3.gif)
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). ![](../sablona/vice3.gif)
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. ![](../sablona/vice3.gif)
13.3.2013
Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit
státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a
Kalifornie. ![](../sablona/vice3.gif)
30.1.2013 Během
jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|