Pilotní projekt inteligentních parkovacích systémů
podpoří koncept smart city
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. V průměru se tak při jednom
hledání parkovacího místa vyplýtvá 10 minut času a vyprodukuje navíc
1,3 kg CO2. Společnost Siemens proto vyvíjí
inteligentní parkovací
systém, který pomůže řidičům jednoduše nalézt nejbližší volné parkovací
místo. Systém je nyní testován na zkušební ploše v Mnichově a od léta
2015 je plánován jeho pilotní provoz.
Princip fungování inteligentního parkovacího systému
ukazuje schéma na obrázku.

Legenda k obrázku:
Parkovací
management
1) Automatické placení
2) Kontrola povoleného parkování
3) Nalezení místa k zaparkování
4) Doporučení pro pokračování prostředky hromadné dopravy
Senzorová síť
A) Nadzemní senzor (samostatný)
B) Řídicí středisko
C) Pozemní senzor
D) Nadzemní senzor (integrovaný do pouličního osvětlení)
Systém inteligentního parkování využívá technologii RFID
(radio frequency identification), známou zejména z průmyslové výroby a
logistiky v souvislosti s tzv. internetem věcí a čtvrtou
průmyslovou revolucí.
Základem
systému jsou radarové senzory, umístěné
samostatně nebo například na veřejném osvětlení (viz foto vpravo),
které monitorují obsazenost parkoviště. Informace o obsazenosti
jednotlivých parkovacích míst jsou průběžně přenášeny do řídicího
centra. Senzor přitom nejen detekuje přítomnost „cizího předmětu“ na
parkovacím místě, ale určí i jeho velikost a polohu. Senzor umí také
identifikovat překážky bránící hladkému průjezdu, například kvůli
špatně zaparkovanému vozidlu.
V řídicím centru jsou na základě informací ze senzoru
vypočteny přesné údaje o obsazenosti parkoviště a převedeny do formátu,
s nímž mohou dále pracovat provozovatelé nejrůznějších mobilních
aplikací, například asistenční SW pro řidiče.
Zvláštní na tomto systému je jeho schopnost učit se. Na
základě opakujících se situací na parkovištích totiž dokáže předvídat
jejich obsazenost a s předstihem informovat řidiče před příjezdem do
cíle.
Použitá technologie spojuje nově vyvinuté radarové
senzory Siemens s technologií internetového propojení od americké
společnosti Intel. Platforma Intel IoT (internet of things, tedy
internet věcí) umožňuje bezpečné a flexibilní propojení senzorů s
řídicím centrem.
Spolupráce společností Siemens a Intel tak vytváří
důležitý základ pro technickou realizaci konceptu smart city v
oblasti inteligentní mobility.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
obrázek © Siemens
Další informace zde
Přečtěte si také:
12.1.2015 Na začátku ledna 2015 proběhla v USA pozoruhodná
demonstrace automatizační techniky pro osobní automobily. Prototypové
vozidlo Audi A7 ujelo v provozu bez řidiče po silnicích státu
Kalifornie a Nevada celkem 550 mil (885 km) ze San Francisca na výstavu
Consumer Electronics Show v Las Vegas. 
24.11.2014 Rozvoj mobilních informačních technologií
přináší do dopravy nové možnosti služeb a řešení. Simac
Connected Vehicle je koncepční řešení pro
dopravce, které přináší na palubu dopravního prostředku další služby a
poskytuje komunikační platformu pro další rozvoj. Koncept se opírá o
přivedení internetové konektivity na palubu dopravního prostředku, díky
níž je možné poskytovat tzv. online služby a zároveň provádět online
sběr dat. 
5.9.2014 Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
28.5.2014
Oficiální prezentací výsledků ve dnech 16. – 17.
července 2014 v Berlíně vrcholí evropský výzkumný projekt DRIVE C2X,
zaměřený na testování systémů automatické jízdy silničních vozidel v
reálných podmínkách. Tento projekt kombinuje komunikaci mezi vozidly
(C2C) a mezi vozidly a pevnou technologickou infrastrukturou u silnice
a v řídicím zázemí (C2I). 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby
využití. 
31.12.2013 Britské město Milton
Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla
zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
8.5.2013
Jako další krok k praktickému uplatnění technologií
pro automatické řízení automobilů (viz článek Automatické řízení
automobilů: realita blízké budoucnosti v rubrice
Automatizace dopravy)
přikročila společnost Bosch k ověřovacím testům v provozu na německých
dálnicích. 
11.1.2013
Dílčí
elektronické systémy nabízející pomoc řidičům
automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například
systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před
dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších
letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních
zácpách 
12.12.2012
Je
známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s
rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo
rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho
pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat
mnohem větší rozestup mezi vozidly. V nedávné době se na
University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit
propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým
zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od
předchozího vozidla. 

|