![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Automatické řízení automobilů: realita blízké budoucnosti
Automatické řízení v dopravních zácpách znamená kontrolu systému nad vozidlem při rychlostech 0–50 km/h. První generace takovýchto systémů by mohla přijít do sériové výroby již v roce 2014. Již dnes umí elektronika na automobilu sledovat rychlost vozidla před sebou a přizpůsobovat tomu svoji vlastní rychlost a vzdálenost mezi oběma vozidly. V kombinaci s protismykovým zařízením a s podporou kamer sledujících jízdní pruh a elektromechanickým zatáčením tak tvoří technický základ pro automatické řízení. Je doplněna softwarem, který vypočítá potřebné parametry pro bezpečnou jízdu. Dalším funkčním krokem je možnost automatické změny jízdního pruhu. K tomu jsou třeba dvě další důležitá zařízení: radar na zádi vozu, který detekuje rychle se přibližující vozidla, a dynamická automapa, dostupná prostřednictvím mobilní komunikace a informující řidiče o aktuální provozní situaci na silnicích. Ačkoliv tedy řidič dále zodpovídá za provoz svého automobilu, je jeho role mnohem méně stresující, protože pouze sleduje činnost automatického řízení. Pro všechny uvedené funkce automatického řízení společnost Bosch již dodává, nebo plánuje dodávat, potřebná technická zařízení. Patří mezi ně mimo jiné radarový senzor pro velké vzdálenosti schopný detekovat objekty ve vzdálenosti 250 m, nebo radarový senzor pro střední vzdálenosti detekující 160 m vzdálené objekty. Ten by měl být vyráběn od roku 2013 a mít natolik nízké náklady, aby byl zajímavý pro masový trh. Jiným takovýmto zařízením je již vyráběná videokamera s jedním senzorem nebo právě vyvinutá dvousenzorová videokamera detekující objekty ve třírozměrném zobrazení. Tyto kamery umožňují přesně spočítat vzdálenost a směr okolních vozidel, a tím zajistit plně prediktivní nouzové brzdění. A konečně jsou to i ultrazvukové senzory pro citlivé parkování v malých prostorách mezi odstavenými vozidly. Nejbližším dalším krokem v automatizaci řízení automobilu, který se již technicky připravuje, bude jeho automatické řízení na dálnici, dokud toto řízení nepřevezme „dálniční pilot“ (viz též náš článek Inteligentní silnice v Kalifornii). Jako výzva automatizační technice zatím stále zůstávají
otevřené dvě úlohy: První je jízda mezi městy po regionálních
silnicích, pro niž je charakteristický hustý provoz v obou směrech
těsně vedle sebe. Druhou je koncepce systému, který by zajistil
naprosto spolehlivé fungování automatického řízení v každém z
nepřeberného množství dopravních situací, které na silnici mohou
nastat.
Projekt DRIVE C2X se chýlí k závěru
Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes
Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování
Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD
Testování automatického řízení automobilu na německých silnicích
Inteligentní silnice v Kalifornii
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|