Projekt DRIVE C2X se chýlí k závěru
28.5.2014 Oficiální prezentací výsledků ve dnech 16. – 17.
července 2014 v Berlíně vrcholí evropský výzkumný projekt DRIVE C2X,
zaměřený na testování systémů automatické jízdy silničních vozidel v
reálných podmínkách. Tento projekt kombinuje komunikaci mezi vozidly
(C2C) a mezi vozidly a pevnou technologickou infrastrukturou u silnice
a v řídicím zázemí (C2I).
Architekturu systému DRIVE C2X ukazuje obrázek dole.
Tvoří ji tří hlavní prvky:
Prvním z nich je vozidlo vybavené hardware pro výměnu
dat mezi vozidly a mezi vozidly a silničním zařízením podle standardů
IEEE 802.11p a UMTS. Systém je propojen s palubní sítí pro sběr dat o
vozidle, která si vozidla navzájem vyměňují. Data jsou rovněž přenášena
pomocí internetu do centrální řídicí jednotky.
Druhým je silniční infrastruktura DRIVE C2X, která
přenáší na vozidla pokyny pro řízení dopravního provozu (odpovídající
dopravnímu značení nebo světelné signalizaci) a funguje též jako
přenosová stanice pro komunikaci v síti. Podobně jako vozidlové
hardware umí tato infrastruktura komunikovat po internetu s řídicí
jednotkou.
Třetím je centrální řídicí jednotka. Tuto roli může hrát
například centrální dopravní dispečink, dispečink vozového parku apod.
Centrální řídicí jednotka si vyměňuje informace s vozidly a se silniční
infrastrukturou.

Architektura systému DRIVE C2X
Testování v rámci DRIVE C2X sleduje výměnu informací mezi vozidly pro
zajištění bezpečnosti a mezi vozidly a pevnou infrastrukturou pro
řízení provozu z pohledu řidičů v běžném provozu. Jejich výsledky by
měly být podkladem pro postupné uvádění takovýchto systémů na běžný trh.
Systémy v rámci DRIVE C2X jsou vytvářeny a testovány
podle společné evropské architektury pro kooperativní řídicí systémy
definované evropským projektem COMeSafety, zaměřeným na standardizaci
kooperativních inteligentních dopravních systémů. Tím je zaručen soulad
s připravovanými evropskými standardy pro ITS. Výsledky DRIVE C2X tak
budou dlouhodobě platné pro vývoj příslušných systémů i pro rozhodování
v průmyslu a na úrovni veřejné správy. Hlavním důrazem na standardizaci
se také liší od všech předchozích projektů tohoto typu.
Testy v reálném provozu jsou prováděny v šesti různých
evropských zemích s rozmanitými klimatickými podmínkami a kulturním
prostředím: Španělsko, Itálie, Francie, Německo, Nizozemí, Švédsko a
Finsko. Projektové konsorcium tvoří celkem 11 významných zástupců
světového automobilového průmyslu, 8 výrobců elektroniky, 3 společnosti
vyvíjející SW, jedna dopravně inženýrská společnost, 17 výzkumných
pracovišť, 5 provozovatelů silnic a dálnic a 4 standardizační a jiné
instituce.
Celkový rozpočet tohoto projektu, trvajícího celkem 42
měsíců, činí 18,6 mil. €, z toho 12,4 mil. € příspěvek ze 7. rámcového
programu EU.
Projekt DRIVE C2X představuje další důležitý krok k
postupné automatizaci v silničním provozu s využitím nejnovějších
poznatků ICT a ITS. Jak nicméně patrno, v silničním provozu s velkým
množstvím náhodných vlivů mají řídicí a zabezpečovací systémy
využívající komunikaci mezi technologickými zařízeními stále ještě
daleko k běžnému užívání. Tím se významně liší od kolejové dopravy, kde
zabezpečovací systémy využívající obousměrnou komunikaci mezi vozidly a
pevnou infrastrukturou (například systémy CBTC)
k řízení jízdy vozidla zcela bez zásahu člověka jsou, zejména na
městských rychlodrahách, již mnoho let běžnou praxí.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce, obrázek © DRIVE C2X
Další informace zde
Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
8.5.2013
Jako další krok k praktickému uplatnění technologií
pro automatické řízení automobilů (viz článek Automatické řízení
automobilů: realita blízké budoucnosti v rubrice Automatizace dopravy)
přikročila společnost Bosch k ověřovacím testům v provozu na německých
dálnicích. 
11.1.2013 Dílčí
elektronické systémy nabízející pomoc řidičům
automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například
systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před
dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších
letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních
zácpách 
12.12.2012
Je
známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s
rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo
rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho
pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat
mnohem větší rozestup mezi vozidly.
V nedávné době se na
University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit
propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým
zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od
předchozího vozidla. 
16.5.2014
Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v
americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický
přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia
University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“,
udělené této společnosti na konci dubna 2014. 
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka
1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
14.6.2013
Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

|