GreenWay zkouší užitkové elektromobily
11.9.2014
Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou
GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Partnery projektu jsou energetické a
technologické společnosti a mezinárodní kurýrní firma DPD.
Základem vozidlového parku je 3,5t užitkový vůz Citroen
Jumper, přestavěný českou firmou EVC Group na elektrický pohon se 158kW
synchronním trakčním elektromotorem a LiFeYPo4 bateriemi. Užitková
hmotnost vozidla je 920 kg (včetně řidiče). Jejich reálný dojezd v
provozu je cca 160 km, maximální dojezd činí 200 km. Tento dojezd
potvrdily na jaře 2014 praktické zkušenosti české pobočky zasilatelské
skupiny TNT Express, která testovala tyto vozy patřící GreenWay. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf.
Princip fungování projektu je následující: Za paušál
získá uživatel dlouhodobý pronájem elektromobilu včetně veškerého
servisu – instalace dobíjecí infrastruktury ve firmě, možnost výměny
baterií na stanicích GreenWay, náklady na elektrickou energii nutnou k
dobíjení, vyškolení řidičů, výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. V
případě poruchy klient může využít náhradní vozidlo.
V současné době fungují dvě vlastní stanice pro výměnu
baterií Greenway – v Bratislavě a Nitře a 11 výměnných stanic smluvních
partnerů na Slovensku, další jsou v přípravě. Mimo Slovensko jsou k
dispozici výměnné stanice v Brně, Vídni a Budapešti. Výměna baterií ve
stanicích trvá cca 5 minut. Alternativně jsou jako součást služeb
nabízeny 60kW dobíjecí stanice. Nabití z 30 % na 90 % kapacity trvá cca
30 – 40 minut.
Předpokládané roční náklady pro uživatele jsou při
proběhu 70 tis. km/rok přibližně o třetinu nižší než u odpovídajícího
dieselového automobilu.
Během uplynulých měsíců otestoval GreenWay Operator s
různými výsledky další užitkové elektromobily. Například provoz
elektrické verze užitkového vozu Citroen Berlingo s výrobcem
deklarovaným dojezdem 170 km ve skutečnosti dosahoval, podle provozních
podmínek a stylu jízdy, spíše kratší dojezdové vzdálenosti do max. 140
km. Otestována byla i německá dodávka Streetscooter, vyráběná v malých
sériích na míru potřebám německé pošty. Její dojezd je relativně
krátký, cca 70 km při maximální rychlosti 85 km/h. Tato nevýhoda je
částečně vyvážena velmi dobrými užitkovými vlastnostmi pro poštovní
provoz. Oproti elektrickému Citroenu Berlingo má o něco menší úložnou
plochu a větší nosnost.
Tyto zkušenosti rámcově odpovídají poznatkům z
evropského projektu FREVUE, o nichž jsme
na našem portále psali v srpnu 2014.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
9.9.2014 Od
září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky
zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí
elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou
z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z
největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. 
5.9.2014
Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. 
21.8.2014
V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně
ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
6.8.2014
V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
11.6.2014 O elektrobusech
čínského výrobce BYD (Build Your Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním provozem v Londýně.
Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
31.12.2013 Britské město Milton
Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla
zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 

|