Fotovoltaické dobíjecí stanice pro nákladní dopravu v Bologni
9.9.2014 Od
září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky
zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí
elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou
z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z
největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou.
Fotovoltaické panely budou umístěny na střeše
zemědělského centra v Bologni. Celkem 43 750 panelů o úhrnné ploše 100
tisíc m2, výkonu 10 500 kWp a roční výrobě elektrické energie 11,35
mil. kWh představuje největší fotovoltaický zdroj svého druhu v Evropě.
Technologie dobíjení byla vyvinuta na boloňské
univerzitě v rámci projektu MovingSun. Celkové investiční náklady
tohoto řešení činí podle některých zdrojů 22,5 mil. €.
O problematice městské logistiky jsme na našem portále
psali již vícekrát, například v souvislosti se závěry internetového
semináře „Green vehicles for urban freight delivery“. Tato oblast
elektromobility má v současné době stále poměrně malé uplatnění v praxi
(tisíce elektrických nákladních vozidel v Evropě oproti desítkám až
stovkám tisíc osobních elektromobilů), nicméně velkou perspektivu, s
ohledem na své provozní vlastnosti a ekologické přínosy. Dojezd
elektrických nákladních a užitkových vozidel se například pohybuje v
rozmezí 120 – 150 km, což je z pohledu vnitroměstské rozvážky
dostačující pro celodenní provoz. Organizovaná rozvážka kromě toho vede
ke snížení celkových denních proběhů vozidel. Problémem nicméně stále
zůstává jednak vyšší pořizovací cena vozidla, a jednak váhavý přístup
dodavatelů souvisejících služeb, tj. především dodavatelů údržby a
oprav nebo leasingových firem.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
5.9.2014 Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. 
21.8.2014
V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně
ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
11.6.2014 O elektrobusech
čínského výrobce BYD (Build Your Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním provozem v Londýně.
Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
31.1.2014
Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř
elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu.
Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké
metropoli. 
31.12.2013 Britské město Milton
Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla
zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 

|