Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na
míru potřebám města
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway, zaměřený na
pronájem elektrických užitkových vozidel. Od léta 2015 nabízí speciálně
upravené vozidlo s menší kapacitou trakčních baterií a větší nosností.
Provoz elektrických užitkových automobilů ve městě je
celkově vnímán velmi pozitivně, a to jak na straně zákazníků
(dodavatelů a odběratelů zboží), tak provozovatelů. Technicky
daná dojezdová vzdálenost vozidel zde není zásadní problém – zpravidla
odpovídá dennímu proběhu vozidla v městské logistice, pohybujícím se v
tomto případě v rozmezí cca 120 – 150 km. Města kromě toho motivují k
využívání elektrických vozidel v městské logistice například výjimkami
z místních a časových omezení. Problémem jejich rozšíření je však,
vedle vyšší pořizovací ceny, také nedostatečný technický a finanční
servis, zdaleka ne tak rozvinutý jako u tradičních užitkových vozidel.
Na tuto situaci zareagoval v roce 2012 již zmíněný
slovenský projekt Greenway, fungující na následujícím principu: Za
paušál získá uživatel dlouhodobý pronájem elektromobilu včetně
veškerého servisu – instalace dobíjecí infrastruktury ve firmě, možnost
výměny baterií na stanicích GreenWay, náklady na elektrickou energii
nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů, výměnu pneumatik nebo třeba
pojištění. V případě poruchy klient může využít náhradní vozidlo.
Od léta 2015 nabízí Greenway svým zákazníkům užitkové
vozidlo eVAN také ve verzi se 40kWh bateriemi, oproti základní verzi se
60kWh bateriemi. Zkušenosti totiž ukazují, že ve velkých metropolích,
jako Paříž nebo Vídeň, najezdí vozidla při městské logistice zřídkakdy
víc než 80 km za den. U takto upravené verze, snížené o příslušnou
hmotnost baterií, činí užitková hmotnost 1080 kg při dojezdu až 140 km,
oproti základní verzi s užitkovou hmotností 920 kg a dojezdovou
vzdáleností cca 160 – 200 km. Vzhledem k výměnnému způsobu hospodaření
s bateriemi, který Greenway svým zákazníkům nabízí, přitom
nepředstavuje snížená kapacita trakčních baterií zásadní problém ani v
případě, že vozidlo musí z nějakých důvodů za den mimořádně najezdit
více, než by odpovídalo jeho technicky dané dojezdové vzdálenosti.
Tato varianta je součástí rozvojového projektu, který
prověřuje příležitosti a omezení flexibilních řešení se sníženou
kapacitou trakčních baterií 40 kWh i se zvýšenou kapacitou na úrovni 80
kWh, která naopak vyhovuje delším pojížďkám bez možnosti dobití nebo
výměny baterií na trase. Projekt Greenway se tak rozvíjí směrem k
flexibilitě vůči zákaznickému trhu, kde využívá maximum z reálně
dosažitelných provozních parametrů elektrických užitkových vozidel na
míru konkrétním požadavkům jejich provozovatelů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto @ archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 
15.7.2015 Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj
elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou
veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016
by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro
elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby
pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností.
Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště
zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy.
11.5.2015
Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové
EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program
podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního
prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a
hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na
spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů,
skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy. 
7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný
firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována
odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma
Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku,
která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. 
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům. 
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
26.2.2015
O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních
automobilů typu Cargohopper
jsme naše
čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl
v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11
měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než
tisíc tun nákladu. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility 
13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 

|