Maďarská vláda podporuje rozvoj elektrické dopravy
2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj
elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou
veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016
by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro
elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby
pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností.
Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště
zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy.
Dalším nástrojem pro rozvoj elektromobility v Maďarsku
je podpora městských dopravců při nákupu elektrobusů jako náhrady
dieselových autobusů. Jak jsme již dříve informovali, vyvinul maďarský
výrobce Evropro unikátní elektrobus vlastní konstrukce.
Maďarská politika v oblasti elektromobility se odvíjí od
vypracovaného plánu elektromobility, prvního svého druhu v zemích EU,
který si stanovil za cíl učinit Maďarsko vedoucí zemí ve střední a
východní Evropě v oblasti elektrické dopravy. Tento plán má oporu v
právních normách, například v Zákonu o elektřině.
Maďarská vláda zdaleka není ve svém úsilí sama. K
podpoře elektromobility se kromě „starých“ zemí EU, jako například
Francie,
hlásí i nově přistoupivší státy, včetně např. Chorvatska.
V ČR je podpora elektrické dopravy pro programové období
2014+ kompetenčně rozdělena mezi resorty MMR ČR, MD ČR a MPO ČR. Do
kompetence MMR ČR spadá nákup elektrických vozidel pro veřejnou dopravu
včetně dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy, financovaná
prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Do kompetence MD ČR v rámci Operačního programu Doprava (OPD 2) spadá
rozvoj infrastruktury pro drážní dopravu (včetně tramvají, trolejbusů a
metra) a rozvoj veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Rozvoj
elektromobility v rámci podnikatelských subjektů podporuje Operační
program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) v
kompetenci MPO ČR. Rozvoj elektromobilů, elektrobusů a do jisté míry i
další elektrické dopravy je rovněž zakotven v Národním akčním plánu
Čistá mobilita, který nyní prochází schvalovacím procesem.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.5.2015
Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové
EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program
podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního
prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a
hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na
spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů,
skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy. 
7.4.2015 Od roku 2012 funguje na
Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay,
provozovaný
firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována
odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma
Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku,
která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 
18.3.2015
Podle zprávy japonského automobilového výrobce
Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích
stanic. 
3.3.2015
S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13
500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
13.2.2015
Věstník Evropské komise „Science for Environment
Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek
o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská
Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde
začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai
a
Toyota,
o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem
v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los
Angeles. 
8.12.2014 Až jedenásť vplyvných
partnerov z viacerých oblastí
vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni
dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj
slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete
rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého
projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými
partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. 
13.11.2014
V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 
29.8.2014
International Council on Clean Transportation
(ICCT),
nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu
regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA,
zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv
daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce
2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických
vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní
automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry: 
13.8.2014
Na konci července 2014 schválil francouzský
parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy
rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových
úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a
prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto
regionech. 

|