Zpráva ICCT hodnotí daňové nástroje pro podporu
elektromobility
29.8.2014 International Council on Clean Transportation (ICCT),
nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu
regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA,
zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv
daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce
2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických
vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní
automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry:
Rozsah daňových pobídek pro nákup elektrických vozidel
ve světě, měřeno procentem z nákupní ceny vozidla, je velmi široký –
pohybuje se v rozsahu od 0 do 10 % (například Německo) až po více než
50 % (Norsko) nebo 70 % (Nizozemí).
Velmi rozmanitý je také podíl elektrických vozidel na
trhu, pohybující se od méně než 1 % (většina evropských zemí a USA) až
po 2 % (stát Kalifornie), téměř 5 % (Nizozemí) nebo dokonce téměř 6 %
(Norsko).
Zpráva ukazuje na příkladech Norska a Nizozemí významný
vliv daňové politiky na nárůst podílu elektrických vozidel na trhu:
V Norsku přivodila daňová pobídka 11 500 € (cca 55 %
ceny bateriového elektromobilu) nárůst tržního podílu těchto vozidel o
téměř 3 %. Obdobně daňová pobídka pro plug-in hybridní vozidla v
Nizozemí ve výši 38 000 € (cca 75 % ceny vozidla) měla za následek
meziroční zvýšení tržního podílu těchto automobilů o téměř 5 %.
Studie nicméně ukazuje, že daňové nástroje samy o sobě
ještě nejsou jednoznačnou zárukou zvýšení tržního podílu elektromobilů.
Dokládá to na příkladu Velké Británie, kde při téměř 50% daňové podpoře
elektromobilů (měřeno procentem ceny) je jejich tržní podíl stále velmi
nízký, téměř nulový. V této souvislosti poukazuje na technologické a
provozní aspekty elektromobilů (dojezdová vzdálenost a závislost na
dobíjecí infrastruktuře) a na potřebu součinnosti dalších důležitých
organizací při podpoře elektromobility, například regionálních orgánů
nebo energetických společností.
V této souvislosti pak zpráva doporučuje dále analyzovat
širší mix nástrojů pro podporu elektromobility zahrnující podporu
rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury, tarifní nástroje, zvýhodněná
povolení k vjezdu a parkování apod.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační foto:
archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také:
15.8.2014
Transport & Environment, evropská nezávislá
nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v
zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou
zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric
Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný
nárůst prodeje elektromobilů 
13.8.2014
Na konci července 2014 schválil francouzský
parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy
rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových
úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a
prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto regionech. 
30.7.2014 Španělská Malaga je
jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s
projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů
energie. 
13.5.2014
Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda
vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních
pilířích: 
2.5.2014
Francouzský
region Severní Normandie vyhlásil v dubnu 2014 významnou finanční
podporu pro pořizování osobních nebo užitkových elektromobilů (tj.
vozidel s plně elektrickým pohonem, nikoli hybridních) individuálními
vlastníky nebo organizacemi. Individuální uživatel může
nárokovat na nákup
elektromobilu jednorázovou dotaci 5 000 €. 
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními.
Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
6.4.2013
Německý Fraunhofer Institut pro systémy solární
energie (ISE) zpracoval koncem března 2013 studii „Vodíková
infrastruktura pro trvale udržitelnou mobilitu – současný vývoj a
potřeba výzkumu“. Studie byla zadána Ministerstvem pro životní
prostředí, klima a energetiku spolkové země Baden-Württembersko skrze
organizaci E-mobil GmbH – Zemskou agenturu pro elektromobilitu a
technologii palivových článků. 
16.3.2013
Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v
Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která
budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu
projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž
německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a
technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. 
29.1.2013
Jedním
ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily
mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích
prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je
dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích
stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a
cenové parametry dobíjení.
24.1.2013
Jedním z
klíčových problémů elektromobility
jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen
„standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně
vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna
2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj
vysokokapacitní trakční baterie. ...->

|