Chorvatská vláda podporuje individuální elektromobilitu
11.5.2015
Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové
EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program
podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního
prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a
hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na
spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů,
skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy.
Tímto způsobem lze získat příspěvek až do výše 40 % ceny
elektrického nebo hybridního vozidla. Maximální výše příspěvku přitom
činí u plně elektrického vozidla 70 000 kun (cca 252 000 Kč) a u
plug-in hybridního vozidla 50
000 kun (cca 180 000
Kč). Příspěvek do 30 000 kun (cca 108 000 Kč) může
získat hybridní automobil s emisemi do 90 g CO2/km. Na příspěvek v
rozmezí 7 500 – 30 000 kun (tj. cca 27 000 – 108 000 Kč) pak mají nárok
elektrické motocykly, skútry a čtyřkolky, přičemž výše tohoto příspěvku
je dále odstupňována podle výkonu vozidel.
Pro vozidla s energeticky efektivními pohony poskytovala
chorvatská vláda podporu již v roce 2014. Během šesti měsíců bylo s
přispěním tohoto programu pořízeno 340 elektrických a hybridních
vozidel, na něž vláda přispěla celkovou dotací 11,2 mil. kun, tedy v
přepočtu cca 40,3 mil. Kč. Průměrná dotace na jedno vozidlo tedy v
přepočtu činila téměř 120 tisíc Kč.
Uvedené dotace jsou součástí vládního plánu na snižování
emisí z dopravy. Na straně uživatelů chce vláda tímto způsobem
motivovat k ekologickému chování a snižování nákladů na údržbu. Reaguje
tak na situaci, kdy silniční doprava v zemi produkuje ročně cca 3 mil.
tun uhlíkových emisí. Osobní automobily, jichž je v Chorvatsku cca 1,5
miliónu a tvoří cca tři čtvrtiny celkového počtu silničních vozidel,
jsou přitom v průměru více než deset let staré, což se odráží i v
jejich emisní náročnosti.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný
firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována
odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma
Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku,
která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. 
3.3.2015
S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13
500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
13.2.2015
Věstník Evropské komise „Science for Environment
Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek
o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská
Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde
začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai
a
Toyota,
o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem
v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los
Angeles. 
8.12.2014 Až jedenásť vplyvných
partnerov z viacerých oblastí
vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni
dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj
slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete
rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého
projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými
partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. 
13.11.2014
V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 
29.8.2014
International Council on Clean Transportation
(ICCT),
nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu
regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA,
zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv
daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce
2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických
vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní
automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry: 
13.8.2014
Na konci července 2014 schválil francouzský
parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy
rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových
úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a
prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto
regionech. 

|