Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy,
elektromobily i palivočlánkové autobusy
4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“.
Základem dopravní strategie v tomto smart city je
vytvořit pohodlný a zároveň ekologický systém městské mobility. Toho je
docilováno kombinací
• podpory cyklistiky a
pěší dopravy,
• rozvoje elektromobility
v podobě bateriových elektrických vozidel a palivočlánkových autobusů,
• zavádění inteligentních
dopravních systémů.
Město postupně vytváří příznivé podmínky pro chodce a
cyklisty, které by zvýšily podíl cyklodopravy ze současných 8 % na
dvojnásobek a zároveň docílily, aby pěší a cyklistická doprava tvořily
polovinu veškeré městské mobility.
Při rozvoji elektromobility se město angažuje v několika
významných oblastech:
Při rozvoji individuální elektromobility jde město
příkladem. Do roku 2016 plánuje nahradit park svého cca tisíce osobních
automobilů elektromobily. Zároveň se snaží usnadnit nabíjení
elektromobilů a snížit riziko neplánovaného čekání u veřejných
nabíjecích stanic. Těch je dnes v Oslo několik set včetně soukromých
stanic, rovněž podporovaných z rozpočtu města. Město nyní přistupuje
při podpoře nabíjecích stanic pro elektromobily ke koncepci
„multi-charging“, tedy k možnosti vícenásobných připojení v nabíjecích
místech.
Oslo je kromě toho zapojeno do evropského projektu
užitkových vozidel FREVUE, podobně jako
například nizozemský Amsterodam a další
evropská města. V Oslo jsou v rámci tohoto projektu provozována od roku
2014 čtyři elektrická užitková vozidla typu Peugeot Partner Electric
(viz foto vlevo) jakožto součást strategie města k 50 % snížení emisí z
městské nákladní dopravy. K pohonu tohoto elektromobilu souží 47kW
elektromotor od Mitsubishi. Trakční baterie o kapacitě 22,5 kWh dávají
vozidlu dojezd na jedno nabití cca 150 – 170 km, v městských podmínkách
plně dostačující. Tato bezemisní nákladní doprava je schopna zajistit
nepřetržitou dodávku zboží, a propojuje tak ekologické cíle s
efektivním fungováním zásobování ve městě. Nejde tedy jen o samotné
zavádění vozidel s bezemisním pohonem, ale také o jejich účinnou
integraci do městského plánu logistiky.
Od dubna 2013 rovněž slouží městské dopravě v Oslo park
pěti palivočlánkových autobusů, (viz foto níže) jako součást evropského
projektu CHIC (podrobnosti k tomuto projektu viz studie „E-mobilita v MHD“). Jde o 13,2m
palivočlánkový autobus typu Van Hool A330 Fuel Cell, vybavený jako
zdrojem energie palivovým článkem Ballard o výkonu 150 kW. Jako palivo
používá plynný vodík o tlaku 35 MPa, umístěný na střeše v sedmi
nádržích o celkovém objemu cca 35 kg. Palivový článek doplňují 100kW
lithium-iontové baterie pro vyrovnávání výkyvů ve spotřebě energie.
Tyto palivočlánkové autobusy vykazují, navzdory severskému klimatu,
velmi vysokou míru spolehlivosti přesahující 92 %. Denně tyto autobusy
ujedou cca 250 km na městských a příměstských linkách. Za provoz
palivočlánkových autobusů zodpovídá městská dopravní organizace Ruter;
fakticky je provozuje společnost Unibuss, jeden ze čtyř soukromých
dopravců zajišťující na smlouvu s Ruter autobusovou dopravu v Oslo. 
Jako zdroj vodíku pro jejich provoz slouží elektrolyzér
od Air Liquide umístěný v depu a využívající obnovitelné zdroje
energie. Natankování plných nádrží autobusu vodíkem trvá v průměru 10
minut.
Součástí strategie města Oslo je rovněž možné nasazení
bateriových elektrobusů. Organizace Ruter má v úmyslu během prosince
2015 vyjednat se soukromými dopravci (viz výše) podmínky, za nichž by
měl testovací provoz probíhat v rámci jejich existujících smluv o
veřejné dopravě.
Zefektivnění dopravy ve městě pomáhají v nemalé míře
inteligentní dopravní systémy, především pak inteligentní parkovací
systémy. Město odhaduje, že neplodným hledáním místa k zaparkování
stráví řidič v průměru půl kilometru zbytečné jízdy, což při cca 100
parkovacích místech v jednom městském bloku dává 50 km zbytečné jízdy
denně v jednom bloku (!). Inteligentní parkovací systémy kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy (viz fota vpravo) mají šanci tyto
jízdy významně snížit.
Jako vyšší forma ITS město plánuje také využívání
systému „connected vehicles“ (tedy komunikace M2M mezi vozidly navzájem
nebo mezi vozidly a pevnou infrastrukturou) pro zlepšení městského
provozu.
Uvedené technologie, tedy bezemisní vozidla a ITS, by
měly kromě jiného usnadnit zavedení nízkoemisní zóny v centru Oslo,
které je plánováno v roce 2019.
Vše je směřováno k naplnění základních strategických
cílů města, jimiž je 50% snížení emisí do roku 2020 a z 95 % uhlíkově
neutrální fungování města do roku 2050.
K realizaci těchto cílů v nemalé míře přispívají
projekty podporující koncept smart city v rámci programu Horizon 2020,
do nichž se město zapojuje a hodlá zapojovat. Pro případné české
následovníky byly tyto možnosti prezentovány mj. na konferenci
Elektrické autobusy pro město IV (viz
prezentace firmy Allowance ke stažení) a budou rovněž předmětem zájmu
na připravované konferenci Smart city v praxi.
Jakub
Slavík
Foto ©
Oslo kommune, CHIC
Další informace zde 

Přečtěte si také:
3.2.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“, kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace.
Program konference a více informací naleznete zde 
26.11.2015 Jednou z důležitých oblastí, kde informační technologie
mohou usnadnit život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za
tímto účelem probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal
v rámci pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji
aplikaci zvanou SIMON Mobile. 
2.11.2015 Písek,
historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city.
V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider
Electric 
30.10.2015 Rakouský
Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart
city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
21.10.2015 O internetu
věcí, tj. identifikaci věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s
automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu
Industry 4.0.
Tyto
technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního
řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. 
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První,
říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde 
5.10.2015
Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. 
23.9.2015 Téma
inteligentních
měst – smart city –
se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů. 
16.7.2015 V
rámci evropského
projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily
veřejnost v
polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120
mil. €
do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který
umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s
informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by
tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech
Francie. 
6.5.2014 V
hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|