Smart city Malaga: důraz na smart grid a inovativní
e-mobilitu
19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy.
Zem2All je společnou iniciativou mezi Španělskem a
Japonskem, která je podporována centry průmyslových technologií NEDO
(Japonsko) a CDTI (Španělsko) a městem Malagou. Vedoucí organizací na
španělské straně je zmíněná energetická společnost Endesa.
Rozvodná síť typu micro-grid (tedy mikrosíť), vytvořená
v rámci projektu ve spolupráci s městem Malagou, představuje jakousi
zmenšenou verzi národní energetické soustavy. Její součástí jsou PV
energetické zdroje, dobíjecí stanice, vlastní baterie elektromobilů a
centralizovaný řídicí systém, který tak může efektivně řídit a navzájem
slaďovat proces dobíjení a výroby elektřiny. Uživatelé e-mobilů v
projektu jsou pomocí smartphonů propojeni s řídicím střediskem, které
jim poskytuje informace např. o nejbližším dobíjecím místě a optimální
trase k němu. To umožňuje rovněž si místo u dobíjecí stanice předem
zarezervovat.
V rámci projektu Zem2ALL již nyní užívá elektromobily
více než 200 lidí. K dispozici je zde 23 rychlonabíjecích stanic typu
charge-and-go, umožňujících nabít trakční baterie elektromobilu z 80 %
kapacity během 15 minut.
Zem2ALL je základem pilíře „inteligentní mobilita“ v
konceptu smart city Malaga, který se jako projekt řízený energetickou
společností Endesa rozvíjí již od roku 2009 za účasti dalších 10
průmyslových partnerů.
Na rozdíl od např. velmi široce pojatého konceptu smart
city Vídeň
je
realizace inteligentního města v Malaze zaměřena především na uplatnění
konceptu smart grid v městských podmínkách. Ty zde reprezentují 11 000 domácností a 1 200
průmyslových uživatelů, nacházejících se na ploše 4 km2.
Obecným východiskem konceptu smart city jsou cíle EU v
oblasti emisí. Praktická aplikace konceptu smart grid zahrnuje
především
• uplatnění technologie
smart metering,
• zapojení obnovitelných
zdrojů energie o celkovém instalovaném výkonu 11 MW,
• uplatnění inteligentních
sítí (komunikující rozvodny),
• inteligentní budovy,
• rozvoj inovativní
e-mobility (již zmíněná mikrosíť i perspektivní možnosti využití
konceptu V2G – viz dále),
• efektivní veřejné služby
(např. inteligentní veřejné osvětlení a jeho správa),
• řízení poptávky a
uživatelských návyků.
Vyhodnocení projektu pět let pro jeho zahájení ukázalo
významné přínosy v podobě 25 % úspor ve spotřebě elektrické energie a
20 % snížení uhlíkatých emisí, což představuje roční úsporu 4 500 tun
emisí CO2.
Kromě rozvoje smart city Malaga se Endesa se angažuje i
v dalších španělských projektech celonárodního významu v oblasti
inovativní e-mobility, především v rozvoji sítě nabíjecích stanic pro
elektromobily nebo v průzkumu možností již zmíněného konceptu V2G
(vehicle-to-grid), tedy využití elektromobilů jako dočasných zásobníků
energie v systému smart grid, na nějž byla v březnu 2015 zahájena
příprava komplexní studie v partnerství společností Endesa a Nissan. O
tomto konceptu a jeho potenciálních příležitostech se již delší dobu
hovoří mezi světovou odbornou veřejností, naráží však prozatím na
problém ekonomie trakčních baterií při jejich zvýšeném opotřebování
opakovaným nabíjením a vybíjením. Součástí zmíněné studie je proto i
řešení možného využití opotřebovaných trakčních baterií z elektromobilů
jako stacionárních zásobníků energie.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Endesa
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
5.1.2015 Jak
byla v prosinci 2014 informována široká odborná veřejnost, největším
projektem veřejného osvětlení na světě se stane probíhající kompletní
obnova veřejného osvětlení ve španělském hlavním městě Madridu.
Dodavatelem tohoto projektu je společnost Royal Philips. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
4.11.2014
V chytré síti SmartGrid se musí propojit chytré uzly. Zatím v pilotních
projektech jsou osazovány chytré elektroměry realizující Smart
Metering. Každých 15 minut změří spotřebu odběrního místa a průběh
předají do „centra“. Naopak z centra elektroměr obdrží informaci kdy a
jaký z předpokládaných čtyřech tarifů má nastavit na svých výstupech v
následujícím období. 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|