![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Špatné ovzduší v Sofii a řešení jménem superkapacitorový elektrobus27.11.2020 V roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů. Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým dodavatelem tohoto inovativního řešení.
Ekologické problémy v Sofii Bulharské hlavní město Sofia má jedno z nejvíce znečištěných ovzduší v Evropě. Soustavně v tomto ohledu porušuje parametry stanovené Světovou zdravotnickou organizací a Evropskou unií v oblasti kvality ovzduší. Zvyšuje tak riziko kardiovaskulárních, plicních a dalších fatálních onemocnění. Hlavními příčinami jsou zastaralý park autobusů MHD, automobilismus i poloha v údolí. Úroveň pevných částic (PM), NOx, SO2, O3 a CO2 překračuje v centru města přípustné normy, zejména v zimních měsících. Podle měření Evropské ekologické agentury (EEA) je ovzduší v Sofii „velmi nezdravé“ a má nejvyšší úroveň indexu znečištění. Řešení problému – elektrobusy V reakci na uvedené problémy znečištěného ovzduší má vedení města Sofie v plánu bezemisní park městských autobusů, nebo přinejmenším jeho významnou část. Během uplynulých šesti let byly ve městě testovány elektrobusy. Některé z nich využívaly baterie s pomalým dobíjením, jiné měly jako zásobník energie inovativní superkapacitorovou technologii. Tato technologie je určena pro průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra. To je také případ Sofie. Úspěšný pilotní projekt V roce 2014 představil v Sofii, jako vůbec poprvé v zemích EU, výrobce Chariot Motors inovativní superkapacitorový elektrobus. Pro jeho pilotní provoz byla zvolena linka 11 dlouhá v jednom směru celkem 11,2 km. Linka je charakteristická plochým terénem, mírným silničním provozem a cca 14hodinovou denní provozní dobou. Na konečných zastávkách bylo instalováno po jedné rychlonabíjecí stanici typu DC/DC o nabíjecím výkonu 150 kW, zásobené elektrickou energií z trolejbusové sítě (viz foto). Testovacím vozidlem byl 12m nízkopodlažní elektrobus se dvěma dveřmi a dvěma elektromotory Siemens (2× 67 kW). Jako zásobník energie sloužila 20kWh superkapacitorová jednotka s kapacitou spolehlivě a s rezervou dostačující na jízdu z konečné na konečnou. Jeho úspěšný provoz trval 18 měsíců. Proč superkapacitory pro průběžné dobíjení? Spotřeba trakční energie u elektrobusů Chariot (tzn. bez pomocných zařízení), prokázaná uznávanou německou laboratoří BELICON, činila pouhých 0,95 kWh/km. To je jedna z nejnižších hodnot u srovnatelných elektrobusů. A není to jen spotřeba energie, co činí superkapacitory atraktivní. Zatímco trakční baterie mohou efektivně a bezpečně využít pouze svoji kapacitu v rozmezí 20 – 90 %, u superkapacitorů je to 10 – 100 %. Superkapacitorový elektrobus se stejnou spotřebou na km a stejnou kapacitou zásobníku energie tak může na jedno nabití ujet větší vzdálenost než srovnatelný bateriový elektrobus. Superkapacitorový elektrobus také nepotřebuje noční nabíjení. Pro nutné manipulační jízdy mimo linkový provoz si vystačí s posledním nabitím na konci směny do prvního nabití na lince. Dalším přínosem superkapacitorů je to, že jejich životnost není významně snižována častým nabíjením a vybíjením. Chariot Motors dodává elektrobusy s 10letou plnou zárukou na superkapacitorovou jednotku. Superkapacitory jsou oproti bateriím také robustnější, ekologičtější a celkově bezpečnější. V náročných provozních podmínkách nehrozí k jejich vznícení nebo exploze. Své výkonové parametry si ponechávají v širokém rozmezí vnějších teplot –40 až +60 °C. Rovněž neobsahují škodlivé nebo toxické látky, tudíž nehrozí poškození životního prostředí a na konci jejich fyzického života nevznikají zvýšené náklady na likvidaci. Sofia zvolila superkapacitorové elektrobusy V lednu 2020 uvedl do pravidelného provozu sofijský městský dopravce Stolichen Electrotransport 15 superkapacitorových elektrobusů standardní délky 12 m, dodaných konsorciem Higer-Aowei. Elektrobusy, vybavené 40kWh superkapacitory, jsou v pravidelném provozu na linkách 11, 84, 184 a 123 o průměrné délce v jednom směru 11 km. Významně přispívají ke zlepšení ovzduší ve městě. Od ledna do října 2020 díky nim klesly emise CO2 o 20 678 kg a emise NOx o 60,2 kg. V říjnu 2020 uzavřel Stolichen Electrotransport novou smlouvu na 30 superkapacitorových elektrobusů s Chariot Motors, k dodání v roce 2021. Celkový počet 45 superkapacitorových elektrobusů v Sofii tak bude představovat 7 % veškerého parku městských autobusů.
Elektrobusy Chariot – více měst, více řešení, žádné uzamčení zákazníka Superkapacitorové elektrobusy Chariot ale nejsou v provozu pouze v Sofii. Kupříkladu park 37 těchto elektrobusů již úspěšně slouží v izraelském Tel Avivu. Dalších 5 elektrobusů obsluhuje linky v Bělehradě a 3 elektrobusy jezdí v bulharském městě Gabrovo. Chariot úspěšně předvedl skvělé vlastnosti své technologie také v několika pilotních projektech zahrnujících rakouský Graz, italskou La Spezii a dánský Aalborg. V přípravě na rok 2021 jsou další pilotní projekty, především v italském Turíně, Budapešti a bosensko-hercegovském Sarajevu. Kromě vlastního dvoupólového dobíjení používaného například v Sofii lze tyto elektrobusy dodat také se čtyřpólovým rychlým nabíjením obou evropských standardů (střešní čtyřpólová konzole nebo reverzní pantograf standardu OppCharge). Tím jsou zcela kompatibilní s nabíjecí infrastrukturou pro jiné elektrobusy užívající některý z těchto standardů. Odlišná fyzika zásobníku energie tedy rozhodně není důvodem pro tzv. uzamčení zákazníka (vendor lock-in), rozhodne-li se dopravce pro superkapacitorové elektrobusy Chariot.
Pro zákazníky, kteří – z jakéhokoli důvodu – preferují elektrobusy pouze s pomalým nočním nabíjením, nabízí Chariot Motors rovněž kompletní produktovou řadu „nočních“ bateriových elektrobusů o délkách 8,4 m, 12 m a 18 m s odpovídajícími přepravními kapacitami a bateriemi o kapacitách 172, 345 a 516 kWh (v tomto pořadí). V závislosti na provozních podmínkách může jejich denní dojezd dosáhnout 200 km i více. 10 těchto elektrobusů již slouží na linkách v Tel Avivu. Zkrátka: Superkapacitory pro průběžně dobíjené elektrobusy a baterie pro elektrobusy s pomalým nočním nabíjením – to je osvědčená koncepce, kterou nabízí Chariot Motors. Chariot Motors Foto © Chariot Motors Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|