„Nekonečný vlak“ poháněný gravitací aneb o čem se našim
těžkotonážníkům nesnilo14.3.2022 Těžkotonážnické hnutí v padesátých letech minulého století u nás
představovalo sestavování kilometr dlouhých nákladních vlaků o
desítkách vozů – nejinak než „po sovětském vzoru“, kde muselo být vše
velké a ještě větší. Co na tom, že takový vlak se nesměl zastavit,
jinak by zablokoval veškerou dopravu. Těžkotonážní vlaky v australských
dolech, mnohem delší a těžší, si vytkly ještě ambicióznější cíl: využít
pro svůj pohon pouze gravitaci v kombinaci s elektřinou a bateriemi. 
Australská důlní společnost Fortescue těžící železnou rudu v
západoaustralském regionu Pilbara provozuje na své železniční síti
celkem 54 dieselových lokomotiv. Ty vozí vlaky s rudou směrem z kopce a
prázdné směrem do kopce. Každá ze šestnácti souprav dlouhých 2,8 km
(viz foto) má 244 vozů vezoucích téměř 34,5 tis. tuny rudy. Tyto vlaky
spotřebují ročně 82 miliónů litrů nafty, čímž se nemalou měrou podílejí
na emisích vyprodukovaných tímto dolem.
Fortescue a její dceřiná společnost Williams Advanced
Engineering představily na začátku března 2022 projekt Infinity Train
(volně přeloženo, do nekonečna jezdící vlak). Jeho podstatou je
provozování bateriových elektrických lokomotiv, které se při cestě
naloženého vlaku z kopce nabijí rekuperací, což je dostatek energie na
vyvezení prázdné soupravy zpět na elektrický pohon. Nejde tedy o jakýsi
pokus o „perpetuum mobile“, pouze o efektivní využití sklonových poměrů
trasy vlaku.
Toto řešení, pokud se osvědčí, bude znamenat nejen významnou úsporu
provozních nákladů na palivo a údržbu, ale také uspořené investice do
infrastruktury v případě tradiční elektrifikace.
Projekt vývoje Infinity Train potrvá dva roky. Jeho rozpočet činí 50
mil. amerických dolarů (cca 1,2 mld. Kč), což je pojímáno jako
investice do úspor provozních nákladů. V neposlední řadě to přispívá
strategickému cíli společnosti být do roku 2030 plně
bezemisní.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © DVV Media
International Ltd
Další
informace zde
Přečtěte si také:
25.2.2022 Na počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku
testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský
výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval
propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického
výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v
těžkých palivočlánkových vozidlech. 
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
20.4.2021
Vedle
elektrických
jednotek pro osobní přepravu se
palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční
nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern
Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy
Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své
dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021
započala s pilotním projektem. 
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace. 
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|