![]() |
|
![]() |
|
![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jalový výkon ze zařízení STATCOM pomůže zvýšit provozní kapacitu Eurotunelu17.3.2023 Pozoruhodným dílem dopravní infrastruktury je již od roku 1994 Eurotunel, spojující britské a francouzské pobřeží. Tento tunel, dnes třetí nejdelší na světě, je dlouhý 50 km, z toho 38 km pod mořským dnem. Vzhledem k všeobecné podpoře elektrické železniční dopravy jakožto klimaticky příznivé mobility se začátkem roku 2023 rozhodl jeho provozovatel zvýšit jeho kapacitu o 60 %. To se ovšem neobejde bez odpovídajícího řešení v zásobování tunelu energií. ZVĚTŠIT OBRÁZEKZvýšení kapacity tunelu – výzva pro energetiku Eurotunel je provozován společností Eurotunnel z francouzské dopravně-energetické skupiny Getlink na základě koncese udělené do roku 2086. Maximální kapacita Eurotunelu by měla podle plánu jeho provozovatele do budoucna činit 1000 vlaků denně – tedy 16 vlaků jedoucích v každém okamžiku tunelem souběžně v obou směrech. Stane se tak nejfrekventovanějším dopravním tunelem na světě. Společnost Eurostar, provozující dopravu vysokorychlostními osobními vlaky, si stanovila k roku velmi ambiciózní cíl převézt tímto 50km tunelem 30 miliónů cestujících ročně vlaky nové generace. Pro srovnání, České dráhy přepravily v roce 2022 celkem 157 miliónů cestujících na své více než 9 tis. km dlouhé síti. Kromě vysokorychlostních vlaků Eurostar ovšem Eurotunelem projíždějí také nákladní vlaky a vlaky pro přepravu automobilů (shuttle). Je zřejmé, že každý tento typ vlaků má jiné nároky na zásobování trakční energií Trať v Eurotunelu používá střídavou napájecí soustavu 25 kV 50 Hz AC. Různé typy vlaků souběžně jedoucí rychlostí 160 km/h představují pro tento trakční systém výzvu v podobě průběžného zásobování elektrickou energií o odpovídající kvalitě. Odpovědí na tuto výzvu je zařízení STATCOM od General Electric, které je v provozu od února 2023 a upravuje kvalitu dodávané elektrické energie pomocí jalového výkonu. Jalový výkon, STATCOM a jeho důležitost pro Eurotunel Jalovým výkonem rozumíme tu část výkonu, která pouze vytváří energii v cívkách, případně kondenzátorech obvodu, na rozdíl od skutečného výkonu, který vytváří energii zužitkovanou v místech spotřeby. Jeho fyzikální podstata je akumulace energie v magnetickém nebo elektrickém poli. Vzniká v momentě, kdy napětí a proud mají rozdílný průběh v čase, což způsobují různé typy zátěže – zátěž induktivního nebo kapacitního charakteru. Aby bylo využití elektrické sítě co nejefektivnější a nejbezpečnější, je nutno tyto typy zátěže navzájem kompenzovat. Jalový výkon nekoná práci, ale vytváří magnetické či elektrické pole; udává se ve varech (var), kilovarech (kvar) nebo megavarech (Mvar). Zařízení typu STATCOM (statický synchronní kompenzátor) patří do skupiny technologií kompenzujícími odchylky v napětí a proudu v elektrické síti tím, že průběžně dodávají nebo absorbují jalový výkon. Tato zařízení umožňují, aby sítí protékalo více energie, aby její fungování bylo efektivnější a aby se zabránilo výpadkům sítě z přepětí. Tím lze zapojit zdroje s nepravidelným výkonem na straně dodávky energie (například obnovitelné zdroje) i spotřebu s nepravidelným odběrem (například elektrická vozidla ve větším rozsahu). STATCOM v Eurotunelu (viz foto a infografika) je umístěn na britské straně ve Folkestone. Tento STATCOM zdvojnásobí jalový výkon a zlepší stabilitu dodávek elektrické energie ve špičkových časech. To umožní optimalizovat pravidelnost osobní a nákladní dopravy v tunelu. STATCOM byl vyvinut společností General Electric a adaptován na podmínky a požadavky Eurotunelu ve spolupráci s výše zmíněným dopravcem Eurostar. redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek a foto © General Electric
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|