Poprvé dobíjení megawattovým výkonem (MCS): důležitý
milník pro elektrifikaci těžkých vozidel21.5.2024 Společnost Siemens Smart Infrastructure v květnu 2024 úspěšně
zrealizovala první dobití nákladního elektromobilu výkonem 1 MW (MCS).
V pilotním projektu byl použit prototyp MCS dobíječky Siemens a
prototyp elektrického nákladního automobilu. Je to důležitý krok k
rozvoji těžkých elektrických bateriových vozidel. 
Ambiciózní cíle pro elektrifikaci těžkých vozidel
Těžká nákladní vozidla používaná v silniční dopravě vyprodukují přes 25
% emisí skleníkových plynů v Evropské unii (EU). Snižování těchto emisí
je klíčové pro dosažení cílů EU v oblasti uhlíkové neutrality do roku
2050 a snížení poptávky po dovozu fosilních paliv.
Evropský parlament nedávno přijal nová opatření s cílem splnit tyto
klimatické ambice a zlepšit kvalitu ovzduší v EU, mj. i prostřednictvím
snižování emisí CO2 u nových těžkých nákladních vozidel. Od roku 2040
budou muset být emise CO2 z velkých nákladních vozidel a autobusů
sníženy o 90 %. Do roku 2030 budou muset nové městské autobusy snížit
své emise o 90 % a do roku 2035 by měly být zcela bezemisní.
MCS: elektrifikace těžkých vozidel jako výzva nabíjecí infrastruktuře
Růst v segmentu elektrických nákladních vozidel je stimulován
technologickým vývojem v oblasti baterií i dobíjecích technologií.
Zvyšující se poptávka po bezemisních dopravních řešeních platí i pro
dálkovou přepravu, kde provozovatelům vozových parků nabízí řadu
příležitostí.
Ve spojení se stávajícím systémem CCS (Combined Charging System) tak
bude megawattové nabíjení (MCS) hrát rozhodující roli při elektrifikaci
těžkých nákladních vozidel.
Dobíjení ve standardu MCS může úspěšně přispět k udržitelné dálkové
dopravě provozované nákladními vozidly.
Megawattový nabíjecí systém Siemens
Prototyp megawattového nabíjecího systému Siemens SICHARGE vychází ze
stávajícího portfolia a zahrnuje několik dobíjecích jednotek SICHARGE
UC150, přepínací matice a speciálně upravený výdejový terminál.
Přepínací matice je ústředním prvkem systému MCS. Sdružuje výstupní
výkon z dobíjecích stanic a v závislosti na požadavku ho směruje do
výdejového terminálu. Na vhodné dobíjecí stanici s výkonem kolem
jednoho megawattu by bylo možné dobít baterie běžně používané v
elektrických nákladních automobilech z 20 na 80 % za přibližně 30 minut.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Siemens
Další
informace zde
Přečtěte si také:
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
7.3.2024
Na veletrhu IAA Transportation v září 2022 byla představena
úplně nová generace elektrické verze řady lehkých nákladních vozů Fuso
eCanter. Výkonná, hospodárná, s velmi rozmanitými možnostmi využití –
to jsou společní jmenovatelé této nové generace. Od července 2023 je
nový eCanter v prodeji i v České republice. Nyní jsou již v ČR první
vozidla a dovozce zaznamenal i zájem a první objednávky od zákazníků. 
3.10.2023 Praktické
realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby
chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro.
Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto
portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora
čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně
členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city,
inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby,
informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a
soukromého sektoru. 
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“
je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních
organizací, správcům jejich vozového parku, dalším zájemcům o tuto
problematiku, příp. školám či městským službám.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

1.7.2022 Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli. 
Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|