Kabely v metru odolají ohni i ledu
17.6.2019
Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského
hlavního města. Co se
týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP.
Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP
Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v
norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.

Metro v Oslu, linka T-bane – životní tepna hlavního
města Norska Oslo.
Zdroj: Getty Images
S 268 000 pasažéry za den je podzemní železniční systém
T-bane druhým
nejpopulárnějším způsobem dopravy v Oslu. Metro v Oslu je známé tím, že
je jedním z nejmodernějších na světě. Vlaky jezdí na 6 linkách s
celkovým počtem 101 stanic a sítí dlouhou 86 km.
Na technické vybavení vlaků a infrastrukturu klade
provozovatel
nejvyšší nároky – například v kabeláži usměrňovacích stanic, které
převádějí střídavý proud z veřejné sítě na stejnosměrný proud pro
pohony vlaků. V případě nehody je totiž životně důležité, aby
se vlaky
především dostaly z tunelu.
Protipožární ochrana
Řešením je výkonný kabel, dvojitě
izolovaný a ohnivzdorný, který vydrží prakticky každé představitelné
zatížení. V závislosti na zapojení může měděným vodičem s průřezem 400
mm2 proudit až 1270 A. Protipožární ochranu
tvoří obal se dvěma
vrstvami slídové pásky. Dvě vrstvy, které izolují vodič, jsou
propojeny. Díky tomu jsou vhodné pro široký rozsah teplot.
K zamezení úniku elektromagnetických impulzů ven je
izolace pokryta
ještě stínicí vrstvou s průřezem 30 mm2. Nad
touto vrstvou je podobně
zesítěný plášť ze speciálního polymeru EVA. Díky tomuto propracovanému
opláštění je kabel 44 mm tlustý a váží neuvěřitelných 4 730 kg/km –
skutečně těžká váha. Měděný vodič je dobře chráněn uvnitř a kabel
nešíří oheň. Tím je zajištěno, že kabeláž zůstane funkční i v případě
požáru. Vozidla metra mohou být stále napájena elektřinou a vyjet z
tunelu.
Kromě toho kabel neobsahuje halogeny a zabraňuje úniku
kouřových emisí.
Nevytváří toxické plyny a je certifikován dle norem NES 02-713 a NFC
20-454. To je důležité v případě, že je kolej zablokována a vlak nemůže
opustit tunel. Pokud by k tomu došlo, pasažéři by byli evakuováni z
tunelu, aniž by vdechovali kouř nebo dráždivé výpary.

Montáž kabelů LAPP
do metra v Oslu
Tyto požadavky samozřejmě platí nejen pro kabel, ale
také pro
upevňovací prvky. Pro tento účel byly vyvinuty ohnivzdorné kabelové
spoje. Kabely a spojovací prvky tak vydrží požár a mohou zásobovat
vlaky elektřinou.
Funkce protipožární ochrany však nebyly pro vývojáře v
LAPP jedinou
výzvou. Skutečnost, že kabel pro metro má být obzvláště pružný i v
zimě, vývoj ještě zkomplikovala. Koneckonců, norský vzduch nezmrazí jen
vodu a prsty, ale i plasty – pod vlivem mrazu ztuhnou a jsou
křehké. Před rozmotáním velmi pevného kabelu v mrazu je nutné
jej nejprve
předehřát, což ztěžuje instalaci.
Byl tedy požadován kabel, který je možné ohýbat i v
extrémně mrazivých
podmínkách. Výsledkem je kabel, který zůstává ohebný s malým poloměrem
ohybu o velikosti šestinásobku vnějšího průměru i při teplotách pod
minus 20 °C. Je důležité, aby plášť na vnější straně ohybu neměl žádné
příčné trhliny. Kabel je určen pro provoz v teplotním rozsahu od –40 °C
do +90 °C.
Ochrana
proti hlodavcům
Jakmile je kabel uložen na místě, není zdaleka imunní
proti dalšímu
poškození. Krysám plastové pláště kabelů velmi chutnají, takže kabely
musí být proti hlodavcům chráněny. Z tohoto důvodu se pod plášť vkládá
ještě páska ze skleněných vláken, aby byl kabel chráněn před hlubším
poškozením hlodavci.
Kvalita produktů LAPP nezůstala bez povšimnutí
zákazníka. S
provozovatelem Sporveien Oslo podepsala nedávno společnost LAPP Norsko
druhou rámcovou smlouvu. Pro LAPP Norsko je to ocenění.
Lapp,
redakčně upraveno
Foto © LAPP
a Getty Images
Další informace a prodej produktů LAPP na www.lappgroup.cz
Přečtěte si také:
21.2.2019
Svět momentálně využívá sotva zlomek masivního
energetického potenciálu
mořských vln. Změnit to chce společnost SINN Power z Mnichova svými
modulárními a úspornými konvertory energie mořských vln. Systém prošel
počátečními testy s vynikajícími výsledky, zčásti také zásluhou
spojovacích technologií společnosti LAPP. Philipp Sinn navrhl
úsporný způsob přeměny energie,
která vzniká
tříštěním mořských vln na elektřinu bez nutnosti použití komplexních
technologií. Nyní ve společnosti SINN Power zaměstnává deset lidí,
kteří společně pracují na budoucnosti dodávky energií 
16.1.2019 Ve vlacích,
které jsou vybaveny moderními technologiemi
od klimatizace až po wifi signál a také standardními elektrickými
zásuvkami, musí být zajištěno nepřetržité napájení elektrickou energií,
a to i v případě, že vůz stojí ve stanici. Tuto službu zabezpečuje
multisystémový statický výkonový měnič od slovenského výrobce EVPÚ
(Elektrotechnický výskumný a projektový ústav nová Dubnica). 
10.12.2018 Inteligentní
senzorické sítě propojené do cloudového
řízení nejsou v průmyslu již tak docela novinkou. Používají se
například u elektromotorů,
čerpadel a dalších namáhaných zařízení, u nichž senzorické sítě
pomáhají zlepšovat celkovou efektivnost fungování. Společnost ABB,
důležitý světový dodavatel takovýchto systémů, nyní vyvíjí ve své
výzkumné a vývojové laboratoři ve Švýcarsku podobný senzorický systém
také pro kabely – zvláště pak ty, které jsou z nějakého důvodu
kritické. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v
listopadu 2018. 
5.12.2018 Jednoduchý,
rychlý a jasný – to jsou vlastnosti nového LAPP online
konfigurátoru ÖLFLEX®
CONNECT CHAIN. Tento nástroj Vám umožní
navrhnout kompletní energetický řetěz jen ve třech jednoduchých
krocích. Šetří tedy Váš čas a zároveň minimalizuje zdroje případných
chyb, které mohou nastat při ručním návrhu energetického
řetězu. 
13.11.2018 Jednou z
nejaktivnějších islandských sopek je Hekla ležící na jihu ostrova.
Vybuchuje přibližně
každých deset let, naposledy v letech 1970, 1980, 1991 a 2000, s
výtrysky popela do nebe až do výšky 30 kilometrů. Od poslední
erupce v roce 2000 se však zdá, že má sopka přestávku. Podle
německého geofyzika Martina Möllhoffa však může Hekla vybuchnout každou
minutu a čím delší je toto období klidu, tím silnější erupce
bude. 
16.10.2018
Trh drážních technologií se v posledních letech
výrazně znásobil – a pro výrobce kolejových vozidel to má své světlé i
stinné stránky. Vysoká poptávka totiž tlačí dodavatele k jejich
absolutním kapacitním limitům, což má za následek nedostatečné dodávky
a dlouhé dodací lhůty. Ale LAPP dokazuje, že to jde i jinak. 
19.9.2018 Na podzim
loňského roku se společnost ELMONTEX a.s.
rozhodla oslovit LAPP s požadavkem na speciální kabely pro zapojení
elektroinstalace pohonů linek (motorů) do středojemné válcovny v
Arcelor Mittal Ostrava (AMO). Vzhledem k tomu, že společnost LAPP
disponuje širokým sortimentem špičkových kabelů, vývodek, konektorů,
kabelového příslušenství a také rychlým a kvalitním servisem, podařilo
se splnit všechna očekávání zákazníka. 
13.4.2018
Tentokrát stála před specialisty LAPP nelehká výzva
navrhnout a
zkonstruovat kabelovou smyčku kolesového rýpadla mezi horní stavbou
rýpadla a jeho podvozkem pro NOEN a.s. Pro tuto unikátní aplikaci
připravili specialisté z firmy Brevetti Stendalto 3D návrh modelu
plastového řetězu a otočného vodicího kanálu z nerezové oceli. 
6.3.2018 Skladovací věž
šetří čas i prostor na skladování a
vychystávání zboží. O spolehlivou funkčnost skladovacího systému
LOGIMAT® se mimo jiných komponent starají také
kabely od společnosti
LAPP, které pro SSI SCHÄFER dodává Lapp v kompletním balíku jako
ÖLFLEX®CONNECT kabelové řešení na míru. 
5.3.2018 Jedním z
projektů Českých drah byla rekonstrukce
jednotky příměstského vlaku Stadler. Tuto jednotku rekonstruovala
přerovská společnost ČMŽO – elektronika s.r.o., která se zaměřuje na
projekci, vývoj a výrobu řídicích a podpůrných systémů železničních
vozidel. Od svých dodavatelů vyžaduje kvalitní produkty, odbornou
podporu a krátký termín dodání. Proto byl jako dodavatel kabelů a
kabelového příslušenství zvolen LAPP KABEL s.r.o. 
20.2.2018 Na veletrhu
SPS IPC Drives, který se konal v listopadu
minulého roku v Norimberku, představil LAPP poprvé své první vlastní
průmyslové ethernetové switche – ETHERLINE®
ACCESS. Jsou dostupné ve 4
atraktivních variantách a vynikají perfektní výkonností. 
2.2.2018 Slovenská
společnost ADROC Tech, s.r.o., o které jsme
již psali zde,
přišla s novým prototypem uklízecího vozíku ADX-TNR.
Společnost se věnuje vývoji a výrobě zařízení pro ropný a jaderný
průmysl. Jejich výrobky jsou hojně využívány všude po světě a nechybí v
nich ani kabely made by Lapp. Systém šetří čas nejen jaderné
elektrárně, ale usnadňuje práci i lidem, kteří by za jiných okolností
museli pracovat ve vysoce nebezpečném radioaktivním prostředí. 
1.2.2018 Elektrické
lokomotivy od společnosti Softronic patří díky své schopnosti táhnout
až neuvěřitelných 3000 tun mezi nejvýkonnější lokomotivy na světě. V
tomto roce budou dodány do Švédska, poblíž polárního kruhu. Jejich
mimořádný výkon bude využit pro přepravu železné rudy. K tomuto
úspěšnému projektu přispěl i Lapp Romania, a to svými 148 dodanými
produkty. 
31.1.2018 Nový
přírůstek do rodiny ÖLFLEX® – kabel ÖLFLEX®
CHAIN
TM představila skupina Lapp na veletrhu SPS IPC Drives v Norimberku už
na podzim minulého roku. U nás se jako horká novinka objevuje letos.
Díky ověřeným normám UL a c(UL) pro USA a Kanadu, jako například MTW,
TC-ER, WTTC a CIC, a svým certifikacím NEC a NFPA je kabel schválen pro
širokou řadu aplikací, a uživatelé se tak vyhnou složitým zámořským
schvalovacím postupům. 

|