![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Rozchod kolejí libereckých tramvají měří automatické zařízení12.9.2022 Nebezpečné odchylky v rozchodu tramvajových kolejí odhalí patentované zařízení, které vědci z Technické univerzity v Liberci vyvíjeli a testovali ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Prototyp už dopravní podnik k měření rozchodu kolejí používá. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem září 2022.
DPMLJ provozuje přes 20 km tratí, na nichž se ve špičce pohybuje téměř 40 tramvají. Stav tramvajové tratě se dosud kontroloval ručními, případně pojízdnými měřidly. Pracovníci dopravního podniku museli procházet trať a naměřené hodnoty ručně zapisovat. Šlo o nekomfortní a zdlouhavé měření spíše lokálního charakteru. Nové měřicí zařízení (viz foto níže) je naproti tomu přichycené k podvozku tramvaje, vše je automatizované a všechny naměřené údaje se ukládají do počítače. Během krátké doby je navíc možné proměřit celou tramvajovou trať. Měřit lze opakovaně během roku. Automatické měření probíhá pomocí laserů, kamer a satelitní navigace. Takový systém se už využívá u sledování stavu vlakových tratí. Jenže tramvaje mají podstatnou část kolejí zapuštěnou v úrovni terénu, což měření za pomoci laserů a kamer znemožňovalo. Dokáže to až nyní unikátní zařízení vyvinuté a zkonstruované na Technické univerzitě v Liberci. Každá měřicí jednotka promítá kolmo na kolejnici laserový paprsek a kamera snímá obraz. Výsledkem jsou dva obrazy – levé a pravé kolejnice. Software tyto dva obrazy vyhodnotí a výsledkem je údaj o aktuálním rozchodu kolejnic. Pokud je zjištěna odchylka, je díky satelitní navigaci GPS přesně zaznamenáno, v jaké části trati se nachází. Pro konstruktéry představovala tato měřicí technologie náročný úkol. Jedná se totiž o dvě samostatná zařízení, která bylo třeba společně kalibrovat tak, aby měřila správně a naprosto přesně. Navržené zařízení je primárně určeno pro tramvajové podvozky T3. Na těchto tramvajích se také v noci, aby se jízdou 20 km/h nebrzdil provoz na trati, v Liberci testovalo. Další testy ještě budou probíhat. Nezanedbatelnou výhodou je, že během měření jsou kolejnice zatíženy jako v reálném provozu. Mnohatunová souprava totiž může mít na vzájemnou polohu kolejnic významný vliv. Kontrola rozchodu bude nyní mnohem komfortnější. Kromě toho, že zařízení dokáže odhalit potenciálně nebezpečná místa tratě, mohou se získané výsledky využít i v rámci dlouhodobého efektivního plánování oprav tratí. Vývoj zařízení byl součástí projektu „Provozní diagnostika profilu a rozchodu tramvajových kolejí pod zatížením“ a prototyp včetně licence k provozování předal do vlastnictví DPMLJ. Technická univerzita v Liberci má zájem zařízení dál komercionalizovat a nabídnout i jiným dopravním podnikům v tuzemsku i za hranicemi. S vyhledáním potenciálních komerčních partnerů pomůže nově založená univerzitní společnost The University Company TUL (TUC). redakce Proelektrotechniky.cz Foto © DPMLJ a archiv redakce Proelektrotechniky.cz |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|