Kolik
se bude prodávat aut do zásuvky? Předpovědi se liší i dvojnásobně
Komentář společnosti Unicorn,
hlavního partnera připravované konference Smart city FOR ARCH
20.8.2020
Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí
letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku.
Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem
e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy? 
Optimistické prognózy zaznívaly už na počátku minulé
dekády. A zůstaly nenaplněny. Nyní ale mají nejrůznější předpovědi
reálnější základ.
Evropské automobilky musí letos poprvé splnit v průměru
za prodanou flotilu aut emisní limit 95 gramů CO₂ na kilometr. Což je
prakticky nedosažitelné bez elektrických vozidel – bateriových nebo
plug-in hybridů.
V letošním roce jejich prodej kvůli následkům
koronavirové pandemie celosvětově poklesne na 1,7 milionu, ale vzhledem
k propadu celého automobilového trhu elektromobily mírně zvýší tržní
podíl na 2,7 procenta, předpovídá ve své publikaci Electric Vehicle
Outlook 2020 agentura BloombergNEF.
V roce 2025 by už auta do zásuvky měla představovat
desetinu a na konci dekády 28 procent všech prodaných osobních vozidel
na světě. V roce 2030 by jich tak mělo jezdit 116 milionů, tedy osm
procent z celkové flotily.
Dlužno podotknout, že o ekologičtější autodopravu
neusiluje zdaleka jen Evropa. Zhruba polovina prodejů elektrických aut
se má během následující desetiletky podle uvedené prognózy odehrát v
Číně.
K podobným číslům celosvětového rozvoje elektromobility
dospívá ve své publikaci Global EV Outlook 2020 i Mezinárodní
energetická agentura. Ve scénáři založeném na současných státních
politikách předpovídá v roce 2030 celosvětovou flotilu 140 milionů
elektrovozidel, včetně lehkých užitkových aut, autobusů a náklaďáků.
„Je ovšem třeba dodat, že scénář udržitelného rozvoje
hovoří o čísle až 240 milionů. Snaha omezovat emise CO₂ , a bojovat tak
s klimatickou změnou směřuje minimálně v evropském kontextu stále více
k rychlejšímu nástupu čistější mobility, která by měla být celkově
bezemisní do roku 2050,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn,
která vytváří produkty s názvem ChargeUp pro správu a obsluhu
dobíjecích stanic.
Evropa raketově, nebo
mírně napřed?
Vyspělý evropský trh bude podle analytiků BloombergNEF
směřovat k o něco rychlejšímu rozvoji e-mobility. Letos by elektrická
vozidla měla představovat 3,75 % a na konci dekády 34,5 % prodejů.
Například autoři webu CleanTechnica považují takový
odhad za nemístně podhodnocený a argumentují tím, že už za první dva
měsíce roku se podíl aut do zásuvky v Evropě pohyboval kolem 6,5
procenta a v dubnu a březnu vzhledem k poklesu celkového automobilového
trhu vyskočil k deseti procentům.
Celoroční rozumný odhad tak podle nich zní sedm až osm
procent, což ovšem vrhá na zcela jinou trasu i desetiletou prognózu.
„Z řady důvodů předpovídám minimálně 75% tržní podíl
elektrických aut na konci dekády,“ píše senior reportér CleanTechniky
Maximilian Holland.
A poukazuje mimo jiné na tzv. Osbornův efekt, který
vykládá tak, že jakmile se nová technologie uchytí a je vnímána jako
předurčená k růstu a zdokonalování, zákazníci začnou minimálně upouštět
od nákupu technologie překonané. Nárůst novinky pak nebývá lineární,
ale výrazně dynamičtější.
Expert na automobilový trh z české pobočky PwC Michal
Razim je naopak výrazně skeptičtější. „S předpověďmi o tom, že by tržní
podíl elektrických aut byl v roce 2030 okolo 75 procent, je velmi těžké
se ztotožnit. Pro takto silný nástup této technologie podle našeho
odhadu není prostor,“ říká.
A dodává, že jakékoli předpovědi zůstávají ošidné
vzhledem k „divokým kartám“, jakými jsou vodíkový pohon či syntetická
paliva. „Nyní není ani stoprocentně jasné, že elektrovozy jsou budoucím
tržním vítězem,“ podotýká.
Zdrženlivé Česko
Předpovědi pro domácí trh jsou spíše opatrné. Svaz
dovozců automobilů předpokládá pozvolný nárůst prodejů čistě
elektrických, tedy bateriových vozů na 21 tisíc (cca osm procent trhu)
v roce 2025 a 35 tisíc (cca 14 procent trhu) v roce 2030.
Na konci desetiletí by tak v Česku mohlo silnice brázdit
kolem 218 tisíc bateriových vozů, což budou zhruba 3 % vozového parku.
Takové číslo odpovídá i střednímu scénáři aktualizovaného Národního
akčního plánu Čistá mobilita. Vysoký scénář pak hovoří o 500 tisících
čistých elektromobilů, tedy osmi procentech vozového parku v tuzemsku v
roce 2030.
„Kloníme se jednoznačně k vyššímu číslu, kterému bude
třeba přizpůsobit i veřejnou dobíjecí síť. Ta by podle doporučeného
poměru deset ku jedné měla čítat 50 tisíc dobíjecích bodů,“ říká Ondřej
Synek z platformy ChargeUp. Zatížení rozvodné sítě pak podle něj nebude
možné zvládat jinak než chytrým řízením celé infrastruktury, při kterém
bude hrát software rozhodující roli.
Unicorn
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další
informace zde
Přečtěte si také:
23.6.2020 Zní
to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell
a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování
nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u
stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích
Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června
2020. 
19.6.2020 Teplárny
Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě
nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie
Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny
Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí
jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. 
9.6.2020 Finské
hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních
elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí,
že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS
byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci
projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací. 
3.6.2020 Odpovědí
na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou,
jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy,
rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů.
Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility,
poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla
informována v květnu 2020. 
26.5.2020 Pozitivní
efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují
zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu. 
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření. 
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. 
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. 
16.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje
více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes
130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. 
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|