Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Jak se vyvíjí svět evropských elektrobusů4.12.2020 Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti elektrobusů. Dlužno říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy – domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. Vývoj počtu a podílu Z níže uvedeného grafu převzatého z analýzy spřátelené nizozemské konzultační firmy Chatrou CME Solutions, týkající se autobusů nad 8 tun s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku, je patrno, že počet autobusů s alternativním pohonem od roku 2014 průběžně stoupá. V roce 2019 jejich počet vzrostl o téměř 70 % oproti roku 2018, zatímco celkový počet registrovaných městských autobusů vzrostl o cca 22 %. Největší nárůst podílu přitom zaznamenávají bateriové elektrobusy: Jejich počet se oproti roku 2018 více než ztrojnásobil a přiblížil se ročním počtům registrovaných hybridů a autobusů na CNG. Podíl elektrobusů na celkovém počtu registrovaných městských autobusů zároveň stoupl z necelých 5 % v roce 2018 na téměř 12 % v roce 2019. Podobně tomu nejspíš bude i v roce 2020. Od začátku roku bylo v uvedených zemích zaregistrováno přes 1000 „velkých“ elektrobusů, od roku 2012 tedy přes 4000 vozidel. ZVĚTŠIT OBRÁZEKZemě a výrobci V období 2012 – září 2020 byl tržním leadrem elektrobusů ve sledovaných zemích nizozemský VDL se svými 770 elektrobusy (18,9 % trhu). Následuje čínský BYD – sám nebo ve spolupráci s britským výrobcem Alexander Dennis – a polský Solaris. V samotném třičtvrtěletí 2020 však na evropské špičce stojí Solaris s 242 zaregistrovanými elektrobusy. Pro srovnání, český leader SOR až dosud dodal téměř 70 z více než 100 elektrobusů na linkách v ČR, další desítky jich jezdí v zahraničí. Z pohledu zemí bylo v období 2012 – září 2020 na špičce EU Nizozemí s celkem 880 elektrobusy. Významný rozvoj elektrobusů ukazuje také Francie, Velká Británie a Německo. Podíváme-li se ovšem za hranice EU, zjistíme, že ambice stát se evropskou jedničkou v počtu elektrobusů má ruské hlavní město Moskva, donedávna vyhlášená doména trolejbusů. Jejich provoz však byl v roce 2020 zcela ukončen a do roku 2024 je plánováno nasazení celkem 2600 elektrobusů od domácích výrobců GAZ a KAMAZ. Ti se tak nejspíš stanou evropskými leadry mimo EU. Na evropském trhu bateriových elektrobusů se zároveň objevují noví hráči – jak značky dlouhodobě zavedené (například MAN), tak zcela noví, inovativní výrobci, jako třeba litevský Dancer Bus. Technologie nabíjení U průběžně dobíjených elektrobusů se v EU široce uplatňuje uzemněné dobíjení čtyřpólovou konzolí se standardizovaným rozhraním, ať už „shora dolů“ (OppCharge) nebo „zdola nahoru“. Naproti tomu zmíněná Moskva zde jde svojí vlastní cestou. Velké parky elektrobusů vyžadují i potřebné technologie optimalizující jejich nabíjení v garážích. Evropský trh těchto technologií je postupně obsazován dodavateli elektrobusů a nabíjecích stanic, kteří dodávají kompletní řešení včetně optimalizace, nebo specializovanými technologickými firmami. Palivočlánkové autobusy V řádově nižších, ale rychle rostoucích počtech jsou v EU vidět i palivočlánkové autobusy. Jejich největší park – celkem 37 vozidel – má v současné době německý Kolín nad Rýnem. Vedle tradičního belgického dodavatele palivočlánkových autobusů Van Hool se zde objevují nové „tváře“ – například polský Solaris se svojí palivočlánkovou verzí elektrobusu, portugalský CaetanoBus nebo francouzská Businova. I jinde než na městských linkách Stále více se v Evropě i jinde ve světě objevují další příklady nasazení elektrobusů. Patří k nim především školní elektrobusy, meziměstské elektrobusy, ale také třeba pojízdné knihovny. Jak patrno, zelený je strom života – svět elektrobusů nevyjímaje. Jakub Slavík Obrázek © Chatrou CME Solutions (překlad redakce) Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde Přečtěte si také:Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází18.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“. Chytrá
města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkách
|
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|