Jak
se vyvíjí svět evropských elektrobusů
4.12.2020
Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti
elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty.
Vývoj
počtu a podílu
Z níže uvedeného grafu převzatého z analýzy spřátelené
nizozemské konzultační firmy
Chatrou CME Solutions, týkající se autobusů nad 8 tun s alternativními
pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku, je patrno, že počet autobusů
s alternativním pohonem od roku 2014 průběžně stoupá. V roce 2019
jejich počet vzrostl o téměř 70 % oproti roku 2018, zatímco celkový
počet registrovaných městských autobusů vzrostl o cca 22 %. Největší
nárůst podílu přitom zaznamenávají bateriové elektrobusy: Jejich počet
se oproti roku 2018 více než ztrojnásobil a přiblížil se ročním počtům
registrovaných hybridů a autobusů na CNG. Podíl elektrobusů na celkovém
počtu registrovaných městských autobusů zároveň stoupl z necelých 5 % v
roce 2018 na téměř 12 % v roce 2019. Podobně tomu nejspíš bude i v roce
2020. Od začátku roku bylo v uvedených zemích zaregistrováno přes 1000
„velkých“ elektrobusů, od roku 2012 tedy přes 4000 vozidel.

Země
a výrobci
V období 2012 – září 2020 byl tržním leadrem elektrobusů
ve sledovaných
zemích nizozemský VDL se svými 770 elektrobusy (18,9 % trhu). Následuje
čínský BYD – sám nebo ve spolupráci s britským výrobcem Alexander
Dennis – a polský Solaris. V samotném třičtvrtěletí 2020 však na
evropské špičce stojí Solaris s 242 zaregistrovanými elektrobusy. Pro
srovnání, český leader SOR až dosud dodal téměř 70 z více než 100
elektrobusů na linkách v ČR, další desítky jich jezdí v zahraničí.
Z pohledu zemí bylo v období 2012 – září 2020 na špičce
EU Nizozemí s
celkem 880 elektrobusy. Významný rozvoj elektrobusů ukazuje také
Francie, Velká Británie a Německo.
Podíváme-li se ovšem za hranice EU, zjistíme, že ambice
stát se
evropskou jedničkou v počtu elektrobusů má ruské hlavní město Moskva,
donedávna vyhlášená doména trolejbusů. Jejich provoz však byl v roce
2020 zcela ukončen a do roku 2024 je plánováno nasazení celkem 2600
elektrobusů od domácích výrobců GAZ a KAMAZ. Ti se tak nejspíš stanou
evropskými leadry mimo EU.
Na evropském trhu bateriových elektrobusů se zároveň
objevují noví
hráči – jak značky dlouhodobě zavedené (například MAN), tak zcela noví,
inovativní výrobci, jako třeba litevský Dancer Bus.
Technologie
nabíjení
U průběžně dobíjených elektrobusů se v EU široce
uplatňuje uzemněné
dobíjení čtyřpólovou konzolí se standardizovaným rozhraním, ať už
„shora dolů“ (OppCharge) nebo „zdola nahoru“. Naproti tomu zmíněná
Moskva zde jde svojí vlastní cestou.
Velké parky elektrobusů vyžadují i potřebné technologie
optimalizující
jejich nabíjení v garážích. Evropský trh těchto technologií je postupně
obsazován dodavateli elektrobusů a nabíjecích stanic, kteří dodávají
kompletní řešení včetně optimalizace, nebo specializovanými
technologickými firmami.
Palivočlánkové autobusy
V řádově nižších, ale rychle rostoucích počtech jsou v
EU vidět i
palivočlánkové autobusy. Jejich největší park – celkem 37 vozidel – má
v současné době německý Kolín nad Rýnem.
Vedle tradičního belgického dodavatele palivočlánkových
autobusů Van
Hool se zde objevují nové „tváře“ – například polský Solaris se svojí
palivočlánkovou verzí elektrobusu, portugalský CaetanoBus nebo
francouzská Businova.
I jinde než na městských linkách
Stále více se v Evropě i jinde ve světě objevují další
příklady
nasazení elektrobusů. Patří k nim především školní elektrobusy,
meziměstské elektrobusy, ale také třeba pojízdné knihovny. Jak patrno,
zelený je strom života – svět elektrobusů nevyjímaje.
Jakub
Slavík
Obrázek ©
Chatrou
CME Solutions (překlad redakce)
Tento
článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“.
Více informací a brožura v pdf ke
stažení zde
Přečtěte si také:
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
27.9.2020 Dne
25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená
konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách
neustále se měnících protiepidemických opatření se konference
zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb
a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém
přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí
studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart
city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v
mnohém odlišné od těch českých. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|