Těžba lithia na Cínovci: ČEZ získá 51% majetkový podíl
ve společnosti Geomet
3.4.2020 Lithium představuje důležitý prvek pro výrobu
akumulátorů a baterií a s ním spojený
rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda
je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že
její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o
tom byla informována naše veřejnost.
Lithium a jeho cínovecké ložisko
Lithium je měkký a lehký stříbrně bílý kov s nejnižší
atomovou hmotností ze všech kovů, jehož zásoby se nachází především v
Austrálii, Chile a Argentině.
Lithium se vyskytuje jen ve sloučeninách jako příměs
různých hornin (rudy lithia obsahují okolo 1 – 6 % lithia). Tomu
odpovídá i složité průmyslové získávání čistého lithia. Zjednodušeně
řečeno, dochází zde nejprve k několika fyzikálně chemickým přeměnám
solí tohoto kovu obsažených v horninách. Na jejich konci je zpravidla
chlorid lithný, z něhož lze kovové lithium získat elektrolýzou.
Jedny z nejrozsáhlejších zásob lithiové rudy v Evropě se
nacházejí právě na Cínovci, z toho dvě třetiny na české straně a jedna
třetina na straně německé. Lithium se zde vyskytuje ve formě rudy
cinvalditu – chemický vzorec KLiFe2+Al(AlSi3O10)(F,OH)2 – jako
sloupcovité nebo destičkovité krystaly.
Výlučným držitelem práv na průzkum a využití lithiového
ložiska na Cínovci je Geomet – soukromá firma založená českými geology.
V současné době je tato firma součástí australského holdingu European
Metals Holdings – EMH.
ČEZ a jeho dceřiná společnost Severočeské doly se po
důkladném prověření ložiska a základních možností těžby dohodly se
společnostmi Geomet a EMH na dodatku smlouvy, který posiluje kontrolu
skupiny ČEZ nad projektem těžby lithia v Krušných horách. Dodatkem
smlouvy získává ČEZ (a s ním skrze vlastnickou strukturu i český stát)
51% podíl ve společnosti Geomet, a tedy kontrolu nad způsobem
praktického uplatňování výše zmíněných práv na průzkum a využití
cínoveckého ložiska lithia. Dodatek o změně akcionářské struktury
Geomet musí nyní schválit valná hromada EMH.
Druhá fáze projektu
Zkoumání projektu možné těžby českého lithia nyní
postupuje do druhé fáze.
Náplní této fáze bude zejména poloprovozní testování
úpravnických metod získávání lithia z cínovecké horniny, stejně jako
definitivní studie proveditelnosti týkající se možné budoucí těžby na
ložisku. V ní budou vyhodnoceny možnosti a stanoveny metody otvírky,
přípravy a dobývání tohoto ložiska.
ČEZ si tak v praxi ve větší míře ověří dosavadní
poznatky a vyhodnotí zejména konkrétní možnosti získávání lithia z
cínovecké rudy. Tato pilotní fáze bude trvat do roku 2023. Na jejích
výsledcích pak bude záviset rozhodnutí o zahájení těžby.
Těžba této strategické suroviny tak zůstane v českých
rukou. Stane se tak za předpokladu, že i druhá fáze potvrdí, že je
ložisko reálně vytěžitelné a možnosti získání lithia z cinvalditu jsou
i ve větším objemu ekonomicky realizovatelné.
redakce
Proelektrotechniky, s využitím podkladů MPO ČR
Foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky
Další
informace zde
Přečtěte si také:
S
bateriemi se setkáváme na každém kroku, v
nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu
náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší
rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích
elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude
proto
užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a
nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. 
V předchozích částech našeho seriálu Nápověda k článkům jsme si ukázali,
jak fungují baterie a vodíkové palivové články. V dnešní Nápovědě se
podíváme, jakým způsobem se baterie a palivové články, případně další
zdroje pro alternativní elektrické pohony, používají u automobilů a
autobusů i u dalších silničních dopravních prostředků. 
Zde
je shrnutý význam základních pojmů týkajících se
energie, jejích zdrojů a šetrného využívání.
Zde
naleznete v přehledném seznamu popisy principů moderních technologií,
od baterií, LED, palivového či fotovoltaického článku přes
elektromobily, CBTC či kogeneraci až po větrnou, vodní a jadernou
elektrárnu, ostrovní systémy či smart grid. 
Řada českých měst a
obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|