Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II




Pozvánky na akce


Stalo se










Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových

22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018.

Podle tohoto schématu může každý, kdo chce koupit automobil s elektrickým pohonem, získat dotaci až 4 500 liber, tj. cca 160 000 Kč. Dotační schéma je přitom odstupňováno do dvou sazeb podle dojezdu vozidla na lokálně zcela bezemisní, tedy plně elektrický pohon:

Vozidla s bezemisním dojezdem více než 70 mil (cca 110 km), včetně palivočlánkových automobilů, získají dotaci v této plné výši.

Naproti tomu automobily s kratším bezemisním dojezdem, což jsou zpravidla hybridní vozidla, získají sníženou dotaci ve výši 2 500 liber, tedy cca 89 000 Kč. Pokud pořizovací cena takového vozidla převyšuje 60 000 liber (cca 2,1 mil. Kč), na dotaci nemá nárok vůbec. Britská vláda se tímto způsobem jistí proti dotování luxusních hybridních vozidel, jejichž cena neodpovídá ekologickému přínosu.

Předpokládá se, že takto nastavený dotační program by v nadcházejícím období mělo využít cca 100 tisíc zájemců o bezemisní vozidla.

Kromě toho, jako součást tohoto aktualizovaného dotačního schématu, mohou zájemci o instalaci domácí nabíjecí stanice získat k tomuto účelu dotaci ve výši 500 liber (cca 18 000 Kč). V britských podmínkách to představuje cca polovinu nákladů na instalaci takovéto stanice.

Toto dotační schéma je součástí britského vládního programu pro stimulaci nákupu nízkoemisních vozidel, na který je ze státního rozpočtu vyčleněno celkem 400 mil. liber (cca 14,2 mld. Kč). V období do roku 2020 by tento rozpočet měl postupně vzrůst až na 600 mil. liber (cca 21,3 mld. Kč), a tím přispět k vládnímu strategickému záměru na konverzi téměř všech osobních a užitkových automobilů na bezemisní pohon do roku 2050.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Vodíková mobilita a vodíková energetika – již ne vzdálená budoucnost

15.1.2016 V časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným, redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře našeho portálu.  


COP21: nové výzvy pro energetiku i bezemisní dopravu

5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. 


Paříž chystá palivočlánková taxi

11.12.2015 Po Londýně, který již provozuje palivočlánková taxi v provedení tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi Electrique Parisien). 


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 


ABB a Microsoft: umělá inteligence zefektivní provoz nabíjecích stanic pro elektromobily

4.11.2015 O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro elektrická vozidla. 


Smart city Písek: Schneider Electric rozvíjí partnerství s městem

2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel, je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015 město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu, Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric 


 Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz

30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. 


Velká Británie bude testovat „indukční dálnici“ pro dynamické dobíjení elektromobilů

8.9.2015 Organizace Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky  


Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily

16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. 


Maďarská vláda podporuje rozvoj elektrické dopravy

2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016 by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností. Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy. 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services