Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“




Pozvánky na akce


Stalo se










COP21: nové výzvy pro energetiku i bezemisní dopravu

5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky.

Základem smlouvy je závazek držet globální oteplování na Zemi do roku 2100 pod úrovni 2 °C a usilovat o její udržení na úrovni 1,5 °C, především kvůli ochraně ostrovních zemí, které jsou globálním oteplováním ohroženy nejvíce. Velký důraz mezi sektorovými akčními plány jednotlivých zemí byl kladen zejména na využívání obnovitelných zdrojů energie a na snižování emisní náročnosti v dopravě.

Vyspělé ekonomiky při této příležitosti představily své cíle v oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie. Například Japonsko má v plánu v roce 2030 vyrábět 22 – 24 % elektřiny z obnovitelných zdrojů. Evropská unie si vytkla jako cíl pokrýt v témže roce obnovitelnými zdroji 27 % své veškeré spotřeby energie. Své přiměřené cíle si stanovily i málo rozvinuté země, jako například Alžírsko nebo Pobřeží slonoviny.

K odpovědnosti za snižování negativního vlivu dopravy na životní prostředí se přihlásila Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) s deklarací, v níž se mj. zavazuje podporovat zvýšení podílu veřejné dopravy na přepravním trhu ve městech do roku 2025 na dvojnásobek. V tomto směru hodlá UITP zejména podporovat systematické plánování a využívání moderních technologií ve veřejné dopravě.

Další prezentovanou iniciativou UITP směřující k trvale udržitelné dopravě je Charta udržitelnosti (Sustainability Charter), v jejímž rámci 125 provozovatelů hromadné dopravy a zúčastněných průmyslových firem sdílí zkušenosti a osvědčené postupy z podpory nízkoemisní dopravy.

Jako příspěvek k ekologické dopravě byla v rámci COP21 prezentována také deklarace C40 Clean Bus Declaration, v niž se 22 světových velkoměst zavazuje pohánět parky svých městských autobusů, dohromady 40 tisíc vozidel, pomocí nízkoemisních technologií.

Není proto náhodou, že u příležitosti COP21 byly v provozu demonstrovány také elektrobusy, například průběžně dobíjený kloubový elektrobus Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA, elektrobus Solaris Urbino 12 electric nebo elektrobus Irizar i2e, který je v provozu například v Londýně a v Barceloně.

K závěrům a cílům COP21 se hlásí také mnohé další organizace, sdružení a projekty, jejichž cílem je podporovat udržitelný rozvoj na Zemi. Patří sem například projekt CHIC, zaměřený na podporu palivočlánkových autobusů (blíže k tomuto projektu viz v naší studii „E-mobilita v MHD“).

Uvedené iniciativy a závazky lze tedy obecně brát i jako velké výzvy do nového roku 2016. Svojí troškou do mlýna přitom hodlá přispět i naše Pracovní komise pro elektromobilitu v rámci Sdružení dopravních podniků ČR, jejímž cílem je podporovat rozvoj elektrobusů i další elektrické dopravy ve městech.

Ing. Jakub Slavík, MBA

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Kloubové elektrobusy Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA na zkoušku v Paříži

18.12.2015 Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. 


Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením v Londýně v provozu

15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované patrové plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je mj. zapojena i Plzeň


Elektrobus Solaris v Paříži: integrované řešení vozidlo-nabíjecí stanice v provozu

14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Paříži zahájil na začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce Ekoenergetyka. 


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 



Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 2015

20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 


Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj

11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. 


Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje

10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. 


Solaris dodá čtyři elektrobusy pro Krakov dobíjené z tramvajové sítě

9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. 


Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě

6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. 


Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem

5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). 


Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 2015

27.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. 


Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services