Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Londýn bude zkoušet plug-in hybridní autobus s indukčním dobíjením

4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku 2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně.

Základem nové koncepce vozidla bude diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H E400 (viz foto). Je to 10,2m patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62 sedících. K pohonu slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive, zahrnující zejména 120kW elektromotor, doplněný o 140kW generátor s permanentními magnety (195 kW špičkový výkon) a energetický management. Generátor je poháněn čtyřválcovým motorem Cummins o výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží lithium-iontové baterie.

Tento autobus bude vybaven systémem indukčního dobíjení IPT® od Conductix-Wampfler, úspěšně zkoušený v Británii od začátku letošního roku na elektrických midibusech v Milton Keynes a od roku 2003 provozovaný na elektrobusech v italském Turíně (viz studie „E-mobilita v MHD“). Indukční dobíjecí stanice budou instalovány na obou konečných zastávkách. To zajistí, podobně jako u plug-in hybridních autobusů Volvo s pantografovou dobíjecí konzolí, prodloužený dojezd na plně elektrický pohon, takže dieselový agregát bude používán pouze jako prodlužovač dojezdu v okrajových částech města. Na plnou kapacitu budou trakční baterie těchto autobusů dobíjeny ze zásuvky pomocí nabíjecího systému Siemens, umístěného v garážích ve West Hamu.

Čtyři takovéto autobusy budou provozovány na lince č. 69 mezi stanicemi Canning Town a Walthamstow.

Cílem projektu, jehož partnery jsou výše uvedení výrobci spolu s organizacemi TRL a TTR monitorujícími průběh zkoušek, je otestovat funkčnost takovéhoto systému a dojezdovou vzdálenost na plně elektrický pohon. Zapojení Londýna do tohoto projektu je součástí politiky města, směřující k vytvoření tzv. ultra-nízkoemisní zóny v centru Londýna do roku 2020. K ní přispívá i široké nasazení standardních diesel-hybridních autobusů, jichž se v roce 2016 očekává více než 1 700, tj. 20 % veškerého parku městských autobusů, i bezemisních palivočlánkových autobusů (viz studie „E-mobilita v MHD“).

redakce Proelektrotechniky

Foto © Alexander Dennis Limited

Další informace zde

 Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:

Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče

21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2.  


Hybridní palivočlánkový elektrobus pro Hamburk v přípravě

12.8.2014 V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris, připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris Urbino 18,75 electric


Elektrobusy VDL pro Německo a Nizozemí

4.8.2014 Nizozemský výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT (Bus Rapid Transit) 


Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě

16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


e-Worker: užitkové vozidlo na veletrhu AMPER 2014

18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 


Cargohopper: nová generace elektrické logistiky pro města

31.1.2014 Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu. Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké metropoli. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město“: podnětné závěry

9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících. 


První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články

2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services