Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Rumunská vláda dotuje nákup elektromobilů a hybridních automobilů – bude motivovat?

30.5.2016 Jak jsme nedávno informovali naše čtenáře, zaznamenala Francie velmi úspěšné výsledky při své podpoře individuální elektromobility. Podobné schéma, založené na fixních příspěvcích odstupňovaných podle ekologických dopadů provozu automobilů s různými pohony, vyhlásila v květnu 2016 také rumunská vláda.

Toto schéma je založeno na původním „šrotovném“ známém v Rumunsku pod jménem Rabia, podle něhož lze získat státní příspěvek 6 500 Lei (cca 39 000 Kč) při zlikvidování vozidla staršího než 8 let. K tomuto schématu přibyly nyní dva bonusy:

Pokud si majitel koupí nové vozidlo s emisemi pod 100 g CO2/km, má navíc nárok na státní příspěvek 650 Lei (cca 3 900 Kč). Nejde tedy o kategorizaci podle emisní normy Euro, ta oxid uhličitý nesleduje. Pokud si pořídí hybridní automobil, má navíc nárok na 1 500 Lei (cca 9 000 Kč).

Dalším rumunským vládním počinem je zavedení nového schématu pod názvem Rabia Plus, které rozšiřuje státní podporu na nově zakoupená vozidla, tedy bez náhrady stávajících:

Při koupi hybridního automobilu lze získat státní příspěvek 5 000 Lei (cca 30 000 Kč). Při nákupu plně elektrického automobilu se tento příspěvek zvyšuje na 20 000 Lei (cca 120 000 Kč).

Vládní rozpočet na schéma Rabia Plus činí 220 mil. Lei (cca 1,3 mld. Kč).

Při porovnání vládního schématu podpory v Rumunsku s výše uvedenou podporou ve Francii, je zjevné, že vládní příspěvky v obou zemích se výrazně liší, a to v přepočtu v řádech Kč. Co se, bohužel, tak dalece neliší, jsou cenové relace mezi tradičními vozy a elektromobily. Ukažme si jednoduché srovnání:

Jestliže se například cena nového vozu VW Golf dnes v ČR pohybuje kolem 400 tis. Kč, pak jeho elektrická verze e-Golf stojí cca 900 tis. Kč, tedy více než dvojnásobek. Plug-in hybridní verze Golfu vyjde přes milión Kč. Cena elektromobilu Nissan Leaf, který v porovnání s e-Golfem nabízí srovnatelné pohodlí a v nejnovější verzi větší kapacitu trakčních baterií, začíná na 730 tisících Kč a podle vybavení se může vyšplhat i přes 900 tis. Kč. Cena nejznámějšího hybridu, Toyoty Prius, na českém trhu začíná od cca 740 tis. Kč a může podle výbavy narůst přes 900 tis. Kč.

Shrnuto, cena automobilu s elektrickým pohonem je obvykle cca dvojnásobná oproti srovnatelnému novému automobilu se spalovacím motorem. V absolutních hodnotách se rozdíly pohybují řádově ve stovkách tisíc Kč. Hovoříme přitom o „běžných“ elektromobilech, ne o luxusních modelech, jako je Tesla.

I když se ceny automobilů na rumunském trhu mohou pochopitelně lišit od těch českých, budou se sotva lišit v řádech. Podobně se sotva budou lišit relace mezi cenami klasického vozu a srovnatelného elektromobilu.

Z tohoto pohledu je zřejmé, že rumunský vládní příspěvek ani zdaleka nedosahuje cenového rozdílu mezi oběma pohony a uživatel, který se rozhodne pro elektrický pohon, si bude muset velkou část tohoto rozdílu doplatit „ze svého“. Otázkou proto zůstává, nakolik tento příspěvek bude rumunské motoristy skutečně motivovat ke změně preferencí.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 


BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov

26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city


Německá pošta bude vyrábět vlastní užitkové elektromobily

21.4.2016 Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve městech. Pořizují si je logistické společnosti, například TNT, a jejich provoz se stává součástí projektů smart city. Významný krok nyní učinila německá pošta – přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 


EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel

12.4.2016 Efektivnímu provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování tras. 


Honda Clarity FCV: Palivočlánkový sedan Honda vyráží na trh

8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV Concept, který byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Palivočlánkové automobily Hyundai najezdily v USA přes milión mil

11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai se dodávají do USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35, který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 


Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky

29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. 

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde 


Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových

22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 


Paříž chystá palivočlánková taxi

11.12.2015 Po Londýně, který již provozuje palivočlánková taxi v provedení tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi Electrique Parisien). 


Zpráva EEA: emise zabijí ročně půl miliónu Evropanů, nejvíce škodí ve městech

10.12.2015 Evropská environmentální organizace (European Environment Agency, EEA) zveřejnila v prosinci svoji zprávu o kvalitě ovzduší v Evropě č. 5/2015. Tato zpráva analyzuje stav kvality ovzduší v roce 2013 a jeho vývoj od roku 2004. Zpráva vychází z oficiálních dat o monitorování kvality ovzduší v různých místech Evropy. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services