Přečtěte si:  Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“: Jak moderní technologie řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy




Pozvánky na akce


Stalo se











Projekt AZETEC: 64tunový nákladní kolos s palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice

10.6.2019 Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun. Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž, že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy.

Projekt AZETEC (Alberta Zero-Emissions Truck Electrification Collaboration, tedy „spolupráce pro bezemisní elektrifikaci nákaldních automobilů v Albertě“), jak jeho název napovídá, je realizován v rozlehlé kanadské provincii Alberta a klade si za cíl otestovat, jak dalece dokážou palivočlánkové technologie přispět ke snížení tamních emisí z dopravy. Projekt vychází ze situace, kdy tamní silniční nákladní doprava se podílí ze 70 % na spotřebě motorové nafty v provincii a každoročně vyprodukuje 12 miliónů tun skleníkových plynů.

Cílem tříletého projektu AZETEC, který by měl trvat do poloviny roku 2022, je vyvinout, dodat a provozovat dvě silniční nákladní soupravy třídy B o celkové hrubé hmotnosti 64 tun s hybridním palivočlánkovým pohonem. Po celý rok budou v jeho rámci tato těžká nákladní vozidla sloužit na zhruba třísetkilometrové trase mezi městy Edmonton a Calgary v tamních teplotních podmínkách klesajících pod –40 °C v zimě a šplhajících k „tropickým“ čtyřicítkám v létě. Jejich provozovateli budou tamní dopravci Trimac Transportation a Bison Transport. Předpokládá se, že na konci testovacího období by měly mít najeto celkem více než 500 tisíc km s přepravním výkonem 20 miliónů tunokilometrů nákladu.

Každý z tahačů bude vybaven třemi palivočlánkovými moduly FCmove®-HD od známého kanadského výrobce Ballard. Půjde o nejnovější generaci palivočlánkových jednotek od tohoto výrobce s technologií označovanou jako LCS. Charakteristické jsou pro ni menší provozní náklady, vysoká míra odolnosti v provozu a s ní spojená předpokládaná doba provozního života až 30 tisíc provozních hodin. Pro komerční využití budou moduly FCmove®-HD k dispozici během roku 2019.

Každý z modulů bude mít výkon 70 kW, tedy celkem 210 kW na tahač. Na jedno naplnění nádrže vodíkem by měla být každá tato nákladní souprava schopna ujet až 700 km, tedy tam a zpět i s rezervou.   

Projekt AZETEC má rozpočet 15 miliónů kanadských dolarů (cca 260 mil. Kč). Projekt je realizován a spolufinancován průmyslem. Zhruba polovinou – částkou přes 7,3 miliónu kanadských dolarů – na něj přispívá inovační fond Emissions Reduction Alberta (ERA). Vedoucím projektu je sdružení Alberta Motor Transportation Association.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek © Ballard Power Systems

Další informace zde

Přečtěte si také:

Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.


Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020

20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019


První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě

14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

25.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města.


Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

17.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.


Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku

2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018.


Další palivočlánkové kamiony v USA: Navistar s palivovými články Hydrogenics

12.10.2018 Snaha o bezemisní provoz kamionů v Kalifornii díky palivočlánkovým kamionům nezůstává ojedinělá. Dalším projektem, o němž byla světová odborná veřejnost informována v září 2018, je šest rozvážkových kamionů americké třídy 8, tedy s nosností do 15 tun, které mají být nasazeny do provozu v Jižní Kalifornii zkraje roku 2019. 


Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu

31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě.


Ballard představil novou generaci palivových článků pro těžká vozidla 

22.10.2018 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků, označovanou jako  FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků.


Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800 palivočlánkových tahačů Nikola One

24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský projekt FREVUE. S rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku 2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 


Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center

30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. 


Naše tipy















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services