Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se














Solaris prezentuje 19m palivočlánkový elektrobus a připravuje 24m elektrobus

7.1.2015 V oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový, dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň prvním polským autobusem v kategorii MEGA.

18,75m elektrobusy pro Hamburk s typovým označením Solaris Urbino 18.75 electric jsou vybavené trakční výzbrojí Vossloh Kiepe a palivočlánkovým modulem nové generace Ballard FCvelocity®-HD7. Jako hlavní zdroj energie slouží 120kWh trakční baterie. Během provozu jsou tyto baterie průběžně dobíjeny 101kWh palivočlánkovou jednotkou. Novinkou v oblasti energetického managementu je, že palivové články jsou využívány pouze jako doplňkový zdroj energie, což značně prodlužuje jejich provozní životnost. Jako palivo slouží čistý vodík, doplňovaný v depu během noční přestávky. Denní dojezd autobusu na jedno naplnění činí 300 km.

První dva palivočlánkové elektrobusy Solaris budou dopravcem Hamburger Hochbahn AG nasazeny na 10 km dlouhé „inovační“ lince 109, která vede mezi Alsendorfem a nově vybudovaným terminálem elektrických autobusů. Od prosince 2014 jsou již na ní provozovány plug-in hybridní autobusy Volvo.

Avizovaný 24m MEGA elektrobus předpokládá buď plně bateriový zdroj energie s průběžným dobíjením na trase, nebo zdroj energie kombinující baterie a palivočlánkovou jednotku, podobně jako u palivočlánkového elektrobusu v Hamburku.

Tento elektrobus vzniká jako společný projekt výrobce, Varšavské technické univerzity a Technické univerzity v Poznani. Je finančně podporován Národním centrem pro výzkum a vývoj (NCBiR) v rámci programu InnoTech. Celkový rozpočet projektu činí téměř 3 mil. €, z čehož 1,5 mil. € přispěje NCBiR. Původní harmonogram projektu počítal s jeho trváním od prosince 2012 do listopadu 2015. Nyní se jedná o jeho prodloužení o další rok s ohledem na plány Solaris na rozšíření svých výzkumných a vývojových aktivit.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Solaris Bus&Coach

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Elektrobus Optare MetroCity zahajuje provoz v Londýně

17.12.2014 Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované společností Arriva. 


Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover

9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. 


Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD

26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. 


Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“

25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro e-mobilitu SDP ČR plánována aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, spolu se svými odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních schématech v  uvedené oblasti. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Plug-in hybridní autobusy pro Glasgow

12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v rámci projektu ZeEUS zkušebně provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října 2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních autobusů od výrobce Alexander Dennis 


Plug-in hybridní autobusy Volvo s dobíjením Siemens v Hamburku

10.11.2014 Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo 7900 s dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci. Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na začátku listopadu 2014. 


Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky

21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. 


Modulo Medio Electric: kompozitový elektrobus z Maďarska

13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Hybridní palivočlánkový elektrobus pro Hamburk v přípravě

12.8.2014 V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris, připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris Urbino 18,75 electric


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services